ختم قرآن در مكه

درباره قرآن مطالب فراوانى به چشم مىخورد از جمله این كه كسى كه قرآن قرائت كند، بیشترین چیزها را از خداوند دریافت مىكند، شفیعى افضل از قرآن وجود ندارد، خداوند فزع قیامت را از قارى قرآن مخلص برمىدارد، اهل قرآن اهلاللَّه هستند، تلاوت قرآن باعث لینت قلب و دورى قساوت قلب است و خداوند به قرائت قرآن گوش مىدهد.[1] اما ختم قرآن در مكه فضیلتى متفاوت دارد. اگر كسى مىخواهد جایگاه خود را در بهشت ببیند، كافى است در مكه ختم قرآن كند، ختم قرآن در مكه موجب مىشود كه انسان بتواند رسول خدا صلى الله علیه و آله را ببیند، چنین عملى حسنات یك عمر را در پى دارد. امام زین العابدین علیه السلام فرمود:
«مَنْ خَتَمَ الْقُرْآنَ بِمَكَّةَ لَمْ یَمُتْ حَتَّى یَرَى رَسُولَ اللَّهِ صلى الله علیه و آله وَ یَرَى مَنْزِلَهُ مِنَ الْجَنَّةِ»؛[2]
«هر كس در مكه ختم قرآن كند، نمیرد تا آن كه رسول خدا صلى الله علیه و آله را ببیند و جایگاهش را در بهشت بنگرد.»
البته دیدن این مقام مىتواند در خواب باشد و اگر شخصى داراى مقام عرفانى رفیعى باشد، مىتواند در حالت بیدارى صورت گیرد. آن چه از این حدیث بر مىآید این است كه ختم قرآن در مكه حجاب را بر مىدارد. چون دیدن رسول خدا صلى الله علیه و آله یا رؤیت مقامى در بهشت، با حجاب، امكانپذیر نیست. انسان براى نیل به مقامهایى بلند نظیر مشاهده بهشت، باید نخست رفع حجاب كند و بىحجاب گردد.
از امام پنجم علیه السلام نیز در باره ختم قرآن در مكه و ثواب عظیم آن مىفرماید:
«هر كس كه در مكه از جمعه تا جمعه یا در كمتر یا بیشتر از آن ختم قرآن كند و پایان آن روز جمعه باشد، براى او پاداش و حسنات از اولین جمعهاى كه در دنیا بوده تا آخرین جمعهاى كه در دنیا خواهد بود نوشته مىشود، اگر در روزهاى دیگر نیز ختم كند، همین طور است».[3]
در بعضى از نسخ آمده است كه امام رضا علیه السلام به شخصى كه در حال طواف بود سخنان نغز و لطیفى فرمود:
«نگاه كن كجا هستى، تو در حرم خدا هستى، اینجا ساحت قدس ربوبى است، اینجا محل عبادت خداست، پس خودت را براى عبادت خدا آماده كن. نماز، روزه، صدقه و تمام افعال نیك در اینجا ثوابى مضاعف دارند چنان كه معاصى و گناهان در اینجا عذابى مضاعف در پى خواهند داشت. حتى اگر كسى قصد گناه كند به عنوان سیئه براى او ثبت مىشود، چنان كه اصحاب فیل آنگاه كه قصد هدم كعبه را كردند قبل از عمل به عقوبت اعمال خود رسیدند. در اینجا باید ورع داشته باشى، در اینجا باید زبان خود را حفظ كنى. پس سخنى جز به مصلحت و صواب نگو، تا آنجا كه مىتوانى تسبیح و تهلیل و صلوات بگو، امر به معروف و نهى از منكر كن، در اینجا اعمال خیر انجام بده، در اینجا نماز شب بجاى آر، قنوتهاى طولانى انجام بده، طواف فراوان بجاى آر».[4]
امام علیه السلام فرمایشات خود را ادامه داد تا این كه فرمود:
«اگر مىتوانى در مكه ختم قرآن كنى و بعد از آنجا خارج شوى، این عمل را حتماً انجام بده.»
از مجموعه روایات سابق به دست مىآید كه تمامى اعمال خوب و نیك اگر در مكه انجام شوند فضیلت دو چندان بلكه صد چندان دارند؛ نماز در مكه، روزه در مكه، انفاق در مكه، سجود در مكه و تلاوت قرآن در مكه اجر و ثوابى مضاعف در پى خواهند داشت ولى این امر اختصاصى به كار نیك ندارد، اگر در مكه كار بدى انجام گیرد، عذاب آن هم مضاعف خواهد بود. قصد كار بد شاید عقاب نداشته باشد، اما اگر در مكه باشد گناه محسوب مىشود و در صورتى كه انسان اقدام به معصیت كند و آن را انجام دهد، عذاب مضاعف در انتظار اوست.
منبع: اسرار عرفانى حج/ محمد تقى فعالى/ نشر مشعر/1386
[1] ر. ك: محجة البیضاء، ج 2، ص 210- 211
[2] تهذیب الاحكام، ج 5، ص 468، روایت 1640؛ المحاسن، ج 1، ص 144، روایت 198
[3] فروع كافى، ج 2، ص 612، روایت 4؛ ثواب الاعمال، ص 125، روایت 1
[4] بحارالانوار، ج 99، ص 346، روایت 18 و 19؛ مستدرك الوسائل، ج 9، ص 363، روایت 11086
نظرات :