قمه زنى
از جمله اعمالى كه در عصر حاضر سبب توهین دیگران به مذهب تشیّع شده و سابق? تاریخى و توجیه عقلانى ندارد قمه زنى یا تیغ زنى است. این عمل در فتاواى بسیارى از فقها حرام شمرده شده كه به برخى از آنها اشاره مىشود.
س: قمه زنى و سینه زنى با بدن برهنه در انظار عمومى چه حكمى دارد؟
امام خمینى قدس سره: ج) در شرایط و اوضاع كنونى از قمه زدن خوددارى شود و عزادارى و سینه زدن مانعى ندارد. 1
س: آیا قمه زنى به طور مخفى حلال است یا اینكه فتواى شریف جنابعالى عمومیت دارد؟
آیت اللّ?ه خامنهاى: ج) قمه زنى علاوه بر اینكه از نظر عرفى از مظاهر حزن و اندوه حساب نمىشود و سابقهاى در عصر ائمه علیهم السلام و زمانهاى بعد از آن ندارد و تأییدى هم به
شكل خاص یا عام از معصوم علیه السلام در مورد آن نرسیده است، در زمان حاضر موجب وهن و بدنام شدن مذهب مىشود، بنابراین در هیچ حالتى جایز نیست. 1
س: آیا قمه زنى جایز است؟ چنانچه در این مورد نذرى و جود داشته باشد، وظیفه چیست؟
آیة اللّ?ه فاضل لنكرانى: ج) با توجه به گرایشى كه نسبت به اسلام و تشیع بعد از پیروزى انقلاب اسلامى ایران در اكثر نقاط جهان پیدا شده و ایران اسلامى به عنوان ام القرى جهان اسلام شناخته مىشود و اعمال و رفتار ملت ایران به عنوان الگو و بیانگر اسلام مطرح است، لازم است در رابطه با مسائل سوگوارى و عزادارى سالار شهیدان حضرت اباعبداللّ?ه الحسین علیه السلام به گونهاى عمل شود كه موجب گرایش بیشتر و علاقمندى شدیدتر به آن حضرت و هدف مقدس وى گردد، پیداست در این شرایط مسأل? قمه زدن نه تنها چنین نقشى ندارد، بلكه به علت عدم قابلیت پذیرش
و نداشتن هیچگونه توجیه قابل فهم مخالفین، نتیجه سوء برآن مترتب خواهد شد. لذا لازم است شیعیان علاقهمند به مكتب امام حسین علیه السلام از آن خود دارى كنند و چنانچه در این مورد نذرى وجود داشته باشد، ندر واجد شرایط صحت و انعقاد نیست. 1
آیة اللّ?ه مكارم: ج: . . . درست است كه این مراسم ذاتاً مستحب است ولى زنده نگه داشتن آن در مواردى از اوجب واجبات است.
در اینجا لازم مىدانم هم? برادران و خواهران ایمانى را به چند نكته توجه دهم:
1 -باید همه بكوشند با خالصترین نیّات در این مراسم شركت جسته، و قلب و روح خود را در اختیار سالار شهیدان قرار دهند، وبه اهداف والاى این قیام بزرگ تاریخ اسلام و بشریت بیاندیشند، و گویندگان عزیز و نویسندگان محترم اهداف مهم این قیام پربار را تشریح كرده، و سوگواران را به روز به روز
با آن آشناتر سازند تا مصداق كامل «عارفاً بحقه» حاصل گردد.
2 -برادران و خواهران ایمانى باید خلوص این مراسم را از امورى كه مخالف شرع اسلام و دستورهاى پیشوایان بزرگ دین است حفظ كنند و از هر كارى كه بهانه به دست دشمنان مىدهد بپرهیزند و نیز از اعمالى مانند قمه زدن و قفل در تن كردن و امثال آن كه رهبر معظّم انقلاب در بیانات پربار خود به آن اشاره نمودند اجتناب جویند.
زیرا این اعمال دست آویزى به دست دشمنان خواهد داد تا كلّ این مراسم عظیم و سازنده را زیر سؤال برند، قمه را باید بر سر دشمن كوبید نه بر سر دوست، قفل را باید بر دهان دشمن زد، نه بر تن دوست، درست است كه انگیزه این افراد عشق به امام حسین علیه السلام و مكتب اوست ولى باید توجّه داشت كه مقدس بودن انگیزه به تنهایى كافى نیست، باید نفس عمل هم مقدّس باشد، كیفیّت عزادارى یا باید در نصوص اسلامى وارد شده باشد و یا مشمول
عمومات و اطلاقات ادلّه گردد، و این گونه كارها مسلّما" نه منصوص است و نه مصداق عزادارى در عرف عقلاً و اهل شرع، به علاوه موانعى نیز از نظر شرع در برابر آن قرار دارد، و به تعبیر دیگر نه مقتضى شمول عمومات موجود است و نه مانع، مفقود.
درست است كه جمعى از بزرگان فقهاى شیعه پیشین قدس اللّ?ه اسرار هم اجازه بعضى از این امور را در عصر خود به دلایل خاصى دادهاند ولى آنها هم اگر در عصر ما و شرایط زمان ما بودند به یقین طور دیگرى فتوا مىدادند.
3 -باید توجّه داشت كه هدف اصلى قیام امام حسین علیه السلام همانگونه كه در وصیت تاریخى معروف آن حضرت آمده احیاى امر به معروف و نهى از منكر بود بر همه عاشقان مكتبش لازم است این دو فریض? الهى و قرآنى را زنده كنند و به امام و پیشواى بزرگشان اقتدا نمایند، و از طریق صحیح و حساب شده با منكرات به مبارزه برخیزند، و با گفتار و اعمال خود معروف را زنده كنند. خداوندا هم? ما را از پیروان راستین مكتب آن بزرگوار قرار ده، و مشمول شفاعتش در دنیا و آخرت بنما، آمین یا رب العالمین.
نظرات :