احكام عزادارى

یکشنبه 26 مهر 1394
احكام عزادارى

توجه به چند شرط از شرایط عزادارى لازم است:

1. آنچه خوانده مى‌شود؛ مشتمل بر مطالب دروغ و باطل نباشد.

2. همراه با كار حرام؛ مثلاً موسیقى لهوى نباشد.

3. همراه با مطالبى كه وهن مذهب یا تنقیص و تحقیر معصومین علیهم السلام است نباشد.

?. موجب اضرار به نفس (ضرر قابل توجه) نباشد.

?. سبب ترك واجب نباشد، كه گاهى سبب ترك نماز یا قضا شدن آن مى‌شود. 1س: نظر مبارك خود را در مورد خواندن وعاهاى كمیل، ندبه، سمات، زیارت عاشورا و جامعه، عزادارى حضرت امام

حسین علیه السلام (از قبیل روضه خوانى، سینه زنى و غیره) مرقوم فرمایید تا رفع ابهام و شبهه از دسائس مغرضین شود و نیز شیعیان راستین اغفال نشوند؟

امام خمینى قدس سره: ج) خواندن ادعی? مأثوره و عزادارى براى حضرت سید الشهداء علیه السلام از افضل قُرُبات و آدم ساز است. 1

س: لطفاً نظر خود را در مورد تعزیه‌اى كه با شرایط ذیل خوانده مى‌شود و مرسوم محلّ مى‌باشد، مرقوم فرمائید تا به آن عمل شود؟

1 -از طبل و شیپور و سائر ادوات طرب‌انگیز هیچ‌گونه استفاده نمى‌شود.

2 -تعزیه را با صداى ساده كه غنا به آن گفته نمى‌شود مى‌خوانند.

3 -اجتماع مرد و زن به صورتى است كه زنها و مردها جداگانه و با فاصله پنجاه متر از هم مى‌نشینند.

? -كسى كه نسخ? زنانه را مى‌خواند فقط عبا به دوش دارد و یك دستمال سیاه به سر مى‌پیچد.

? -اشعار معمولى به زبان محلّى (كه در اغلب مجالس مرسوم است) خوانده مى‌شود.

? -مزاحم وقت نماز و روضه خوانى و مانع وعظ نیست وخواننده هم اهل محل است.

امام خمینى قدس سره: ج) باخصوصیّات مذكوره اشكالى ندارد. 1

س -در بعضى از هیئت‌هاى مذهبى، مصیبت‌هاى خوانده مى‌شود كه مستند به مقتل معتبرى نیست و از هیچ عالم یا مرجعى هم شنیده نشده است و هنگامى كه از خوانند? مصیبت از منبع آن سؤال مى‌شود، پاسخ مى‌دهند كه اهل بیت: اینگونه به ما فهمانده‌اند و یا ما را راهنمایى كرده‌اند و واقعه كربلا فقط در مقاتل نیست و منبع آن هم فقط به گفته‌هاى علما نمى‌باشد بلكه گاهى بعضى از امور براى مدّاح یا خطیب حسینى از راه الهام و مكاشفه مكشوف مى‌شود، سؤال من این است كه آیا نقل وقایع از این طریق صحیح است یا خیر؟ و در صورتى كه صحیح نباشد، تكلیف شنوندگان چیست؟

آیةاللّ?ه خامنه‌اى: ج) نقل مطالب به صورتمزبور بدون اینكه مستند به روایتى باشد و یا در تاریخ ثابت شده باشد وجه شرعى ندارد مگر آنكه نقل آن به عنوان بیان حال به حسب برداشت متكلّم بوده و علم به خلاف بودن آن نداشته باشد و تكلیف شنوندگان نهى از منكر است به شرطى كه موضوع و شرایط آن نزد آنان ثابت شده باشد.


  • 2853
  • 0

کلمات کلیدی :

نظر شما :

نظرات :

آخرین متون آموزشی
ﺳﻪشنبه 04 مهر 01402
شنبه 04 شهریور 01402
تبلیغات تبلیغات تبلیغات