برائت از مشرکین در حج

1- برائت در آیین محمد صلى الله علیه و آله
برائت ابراهیمى در آیین جهانشمول اسلام همچنان استمرار یافته و به شكل نهایى خود مىرسد. ابراهیم مبارزه با اقطاب شرك و اندیشه بتپرستى را آغاز مىكند و محمد صلى الله علیه و آله به تكمیل آن مىپردازد. بتها را از كعبه بیرون مىریزد و خانه خدا را پاكسازى مىكند و با بتپرستان و مشركان به نبرد برمىخیزد و برائت از آنان را با بانگ بلند در موسم حج اعلام مىدارد.
آیات متعددى از قرآن به برائت از كافران و مشركان و نبرد با دشمنان خدا و بیزارى از اعمال و جرائم آنان فرمان مىدهد. از جمله در آغاز سوره مباركه ممتحنه، كه به اسوه بودن ابراهیم در امر برائت اشاره دارد، و همچنین در پایان آن سوره، مؤمنان را از دوستى با دشمنان خدا و آنان كه مورد غضب خداوند قرار گرفتهاند برحذر داشته است.
در آغاز مىگوید:
یا ایها الّذین آمنوا لا تتّخذوا عدوّى و عدوّكم أولیاء تلقون الَیهم بالمودّة و قد كفروا بما جائكم من الحقّ
«اى كسانى كه ایمان آوردهاید دشمن من و دشمنان خود را دوستان نگیرید و با آنها طرح دوستى نیفكنید، در حالىكه آنها به آیین راستین شما كفر ورزیدهاند».
و در پایان مىفرماید: یا ایّها الّذین آمنوا لا تتولَّوْا قوماً غضب اللَّه علیهم قد یئسوا من الآخرة كما یئس الكفّار من أصحاب القبور «اى ایمانآوردگان، با آن گروه كه مورد خشم و غضب خدا هستند دوستى نكنید، آنها از آخرت مأیوسند همانگونه كه كفار از اهل قبور ناامیدند».
هرچند مصداق بارزِ غضب شدگان، به قرینه موارد دیگر قرآن، یهودیانند اما مورد، مخصِّص نیست و دلیلى ندارد كه سایر غضبشدگان از اهل كتاب، كفار، منافقان، مشركان و یا سایر دشمنان اسلام را شامل نباشد؛ زیرا «الكفر ملّة واحدة» در هر حال این آیات با صراحت و قاطعیت مؤمنان را از دوستى با دشمنان خدا برحذر داشته و بر آن تأكید مىورزد.
آیات دیگرى نیز در قرآن به چشم مىخورد كه پیامبر را به برائت از اعمال مشركان و مجرمان فرمان مىدهد، مانند:
«فَان عصوك فقُل انّى برىءٌ ممّا تَعْملُون».
«پس اگر از فرمان تو سرپیچى كردند، بگو من از اعمال شما بیزار و روىگردانم».
و: «و انَا برىءٌ ممّا تجرمون». «و من از جرائم شما برائت مىجویم». و بدین ترتیب برائت در اعتقاد و عمل مورد توجه قرآن قرار گرفته و به آن فرمان داده است.
2.رمى جمرات، نماد برائت
یكى از مناسك حج رمى جمرات و سنگ زدن به تندیس شیاطین است. این حكم نیز همانند سایر مناسك، برگرفته از سنت و سیره ابراهیم خلیل است كه هنگام عزیمت به منا بهمنظور قربان ساختن اسماعیل، با وساوس ابلیس روبرو شد و او را رجم كرد و راه خود را پیمود و زیباترین نمایش ایمان و عشق را متجلى ساخت. برخى روایات، رمى شیطان در جمرات را به آدم علیه السلام نیز نسبت دادهاست كه بدینوسیله ابلیس را از خود راندو بدین ترتیب ابراز تنفر از شیطان همزمان با تعبد و تسلیم در برابر خداى یگانه از آغاز تاریخ آدمیان در تار و پود حج تعبیه شده و از آن جدا شدنى نیست.
نكته اساسى، توجه حجگزاران به فلسفه رمى جمره و رجم شیاطین است. آیا مفهوم واقعى رمى، همان سنگ زدن به ابلیس و مجسمه سنگى اوست یا مفهوم وسیعتر و عمیقترى وراى این عمل نمادین نهفته است؟
بدیهى است كه بینش اسلامى و حكمت الهى عمیقتر از آن است كه رمى جمره را به رمى ستونهاى بىجان و حتى خود شیطان محدود سازد! بلكه مىتوان گفت: صفآرایى و نبرد مؤمنان را در برابر شیطان و صفات و مظاهر شیطانى و ابلیس صفتان، در این مصاف ملحوظ داشته است.
نظرات :