فلسفه سجده بر تربت امام حسین(ع)

فلسفه سجده بر تربت امام حسین(ع)
در این باره نخست باید دانست، سجده بر زمین، سنگ و خاك، مورد اتفاق همه مسلمانان است و تمام فرقههاى اهل سنت نیز به درستى سجده بر زمین اعتقاد دارند. اما نسبت به درستى سجده بر فرش، پوشیدنىها و خوردنىها، اختلاف است. در این صورت عقل و منطق اقتضاء مىكند كه به روش مورد اتفاق عمل شود واز مورد اختلاف دورى شود.
در این باره روایت پیامبر(صلىاللهعلیه) كه مورد اتفاق شیعیان و اهل سنت است، نقل مىكنیم: «جُعلت لى الارضُ مسجداً و طهوراً»؛ صحیح بخارى، ج 1، كتاب الصلاة، ص 91؛ «زمین براى من، سجدهگاه و مایه پاكیزگى قرار داده شده است.
از این روایت به خوبى استفاده مىشود؛ پیامبر(صلىاللهعلیه) خاك و زمین را به عنوان سجدهگاه و جهت تیمم استفاده مىكردند و در این باره تمامى شیعیان و اهل سنت اتفاقنظر دارند. نسبت به دیگر موارد اگر اختلاف نظر هست، عقل داورى مىكند كه به مورد اتفاق نظر، عمل شود.
اما در خصوص برترى تربت امام حسین(علیهالسلام)، علامه امینى(ره) مىفرماید: «این امر بر دو اصل اساسى استوار است:
الف) آن كه شیعه امامیه در صدد آن است كه براى خود تربت و مهرى پاك به همراه داشته باشد تا بر آن سجده نماید.
ب) برخى از مكانها بر بعضى دیگر برترى دارد، لذا آثار و بركاتى بر آن مترتب است؛ به همین دلیل كعبه و حرم، حكم خاصى به خود گرفته است. از جمله سرزمینهایى كه بر سایر بقاع برترى پیدا كرده و داراى آثار و بركاتى خاص است محلى است كه بدن شریف سیدالشهدا(علیهالسلام) را در خود جاى داده است. همان بقعهاى كه امامعلى(علیهالسلام) قبل از شهادت امام حسین(علیهالسلام) قبضهاى از خاك آن را برداشت و استشمام كرد و چنان گریست كه زمین از اشكهاى حضرتش مرطوب گشت.
سپس فرمود: از این سرزمین هفتاد هزار نفر محشور شده و بدون حساب وارد بهشت مىگردند المعجم الكبیر، ج 111، ص 3، ح 2825.. آیا سجده بر چنین تربتى مطلوبیت و قداست ندارد و سبب تقرب به خداوند متعال نمىگردد؟ آیا سزاوار نیست كه انسان بر تربتى سجده كند كه در آن نشانههاى توحید و شهادت در راه معبود است؟ تربتى كه در صورت توجه خاص به حقیقت آن حالت رقت قلب در انسان ایجاد شده و انسان را به سوى خداوند نزدیك مىكند...»؛ السجود على التربة الحسینیة عند الشیعة الامامیه، ص 69-87.
استاد عباس محمود عقاد - نویسنده مصرى - در مورد سرزمین كربلا مىنویسد::
«سرزمین كربلا حرمى است كه مسلمانان براى عبرت و یادآورى به زیارت آن مىآیند و غیر مسلمین براى مشاهده و بازدید، ولى اگر بنا باشد كه حق این سرزمین ادا شود باید آن را زیارتگاه هر انسانى قرار داد كه براى نوع خود نصیبى از قداست و بهرهاى از فضیلت قائل است، زیرا ما به یاد نداریم كه قطعهاى از زمین به مانند كربلا این چنین داراى فضیلت و منقبت باشد و این نیست مگر به جهت آن كه این سرزمین با اسم كربلا و منزلگاه حسین(علیهالسلام) مقرون و عجین شده است»؛ ابوالشهدا، ص 145.
نظرات :