تبرک به منبرپیامبر

بنام خدا
آیا علماى مذاهب چهارگانه ، درباره تبرّك و یا مس منبر و قبر پیامبر ( صلی الله علیه وآله ) و یا قبور صالحین ، نظر مثبت دارند؟
پاسخ : آرى ، از احمد بن حنبل رییس مذهب حنابله ، و رملى شافعى و محبالدین طبرى و ابو الصیف یمانى - یكى از علماى بزرگ مكه و زرقانى مالكى و عزامى شافعى و دیگران نقل شده است ، كه تفصیل آن به این شرح است:
وقال الحافظ ابن حجر: استنبط بعضهم من مشروعیة تقبیل الحجر الأسود جواز تقبیل کل من یستحق التعظیم من آدمی وغیره، فأما تقبیل ید الآدمی فسبق فی الأدب، وأما غیره فنقل عن أحمد أنه سئل عن تقبیل منبر النبی صلى الله تعالى علیه وسلم وقبره، فلم یر به بأسا، واستبعد بعض أتباعه صحته عنه. ونقل عن ابن أبی الصیف الیمانی أحد علماء مکة من الشافعیة جواز تقبیل المصحف وأجزاء الحدیث وقبور الصالحین.
وفاء الوفاء بأخبار دار المصطفى - الفصل الرابع فی آداب الزیارة والمجاورة، وهی کثیرة- ج4 ص218 المؤلف: علی بن عبد الله بن أحمد الحسنی الشافعی، نور الدین أبو الحسن السمهودی (المتوفى: 911هـ) الناشر: دار الکتب العلمیة - بیروت الطبعة: الأولى - 1419 عدد الأجزاء: 4.
عبداللّه ، فرزند احمد بن حنبل مىگوید: از پدرم پرسیدم: مسّ منبر رسولاللّه و تبرّك با مس آن ، و بوسیدن و یا مس و متبرّك شدن به قبر شریف و یا بوسیدن آن به قصد ثواب ، چه حكمى دارد؟ پدرم گفت: هیچ اشكالى ندارد .
ابن اثیر جزرى از پیامبر ( صلی الله علیه وآله ) نقل كرده:
وَالَّذی نَفْسِی بِیَدِهِ إنَّ فی غُبارِها شِفاءٌ مِنْ كُلِّ داءٍ .
وفاء الوفاء بأخبار دار المصطفى - الفصل الرابع فی آداب الزیارة والمجاورة، وهی کثیرة- ج1 ص59 المؤلف: علی بن عبد الله بن أحمد الحسنی الشافعی، نور الدین أبو الحسن السمهودی (المتوفى: 911هـ) الناشر: دار الکتب العلمیة - بیروت الطبعة: الأولى - 1419 عدد الأجزاء: 4.
سوگند به كسى كه جان من در دست اوست ، غبارِ خاك مدینه شفاى از هر دردى است .
نظرات :