آداب سفر به عتبات عالیات

همه ساله هزاران انسان شیفته أهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام با قلبى سرشار از عشق و امید، از خانه و كاشانه خود دل كنده، راهىِ اماكن زیارتى و مراقد پاك معصومان و پیشوایان الهى مىشوند تا روح و جان خویش را با آنان پیوند زده، زمینه را براى دستیابى به كمال و قُرب پروردگار فراهم سازند.
حضور در این اماكن مقدس، از یك سو تجدید عهد با پیشوایان دین است، كه جملاتى چون: ( «مُحَقِّقٌ لِمَا حَقَّقْتُمْ، مُبْطِلٌ لِمَا أَبْطَلْتُمْ» و یا «سِلْمٌ لِمَنْ سَالَمَكُمْ وَ حَرْبٌ لِمَنْ حَارَبَكُمْ، مُحِبٌّ لِمَنْ أَحْبَبْتُمْ، مُبْغِضٌ لِمَنْ أَبْغَضْتُمْ» ؛ آنچه را شما حق مىدانید من نیز حق مىدانم، و آنچه را شما باطل مىدانید من باطل مىدانم، با آن كه شما در صلح و سازش هستید، من نیز هستم و با آن كه شما مىستیزید، من نیز سر ستیز دارم، آن كه را شما دوست دارید، دوست مىدارم و آن كه را شما دشمن دارید، من نیز دشمن مىشمارم.)
گویاى این حقیقت است و از سوى دیگر، از روز مرّه گى و آلودگى به گناه فاصله گرفتن و خود را در اقیانوس رحمت و مغفرت الهى شستشو دادن و با توبه از گناه و معصیت رهیدن است.
زائر در اماكن زیارتى، قطره وجود خود را به اقیانوس رحمت حق پیوند مىزند و با روحى سرشار از شادى، طراوت و امید نسبت به آینده، به خانه و كاشانه خویش بر مىگردد تا زندگى جدیدى را آغاز كند و از آلودگى و ناپاكى دور باشد.
زائر، با این سفر معنوى، از زندگى تكرارى و بىثمر فاصله مىگیرد و با ارتقاى فكر و اندیشه و تقویت ایمان و باورهاى دینى، با ارادهاى استوار، موانع كمال را از سر راه بر مىدارد تا به حقیقتِ هستى، كه كمال مطلق است برسد:
«إِلَهِی هَبْ لِی كَمَالَ الانْقِطَاعِ إِلَیْكَ، وَ أَنِرْ أَبْصَارَ قُلُوبِنَا بِضِیَاءِ نَظَرِهَا إِلَیْكَ، حَتَّى تَخْرِقَ أَبْصَارُ الْقُلُوبِ حُجُبَ النُّورِ فَتَصِلَ إِلَى مَعْدِنِ الْعَظَمَةِ ...»
«خداوندا! بریدن كامل از خلق و پیوستن به خود را بر من عنایت فرما و دیدههاى دلمان را به نور توجهشان به سوى خود روشن گردان تا دیدههاى قلبها، پردههاى نور را بدرد و به مخزن اصلى بزرگى و عظمت دست یابد ...»
آرى، زیارتى كه همراه با معرفت و تحوّل نباشد، زیارت نیست و اگر زیارت تأثیرگذارى لازم را ندارد، دلیلش را در فاصله گرفتن از اهداف زیارت باید جستجو كرد.
اگر زائر به پیشوایان خود، تنها به دیده حاجت دهنده بنگرد، طبیعى است كه نمىتواند به اهداف زیارت دست یابد.
بنابراین اگر بتوانیم فرهنگ زیارت را در میان امت اسلامى حاكم كنیم و پیشوایان دین را، كه الگو و واسطه فیض الهى هستند، وسیلهاى براى رهایى خود از دام گناه و معصیت و آشنایى با ارزشها و فضایل اخلاقى و انسانى بدانیم، بهخوبى تأثیر زیارت را در جامعه خواهیم دید و این چشمه حیات بخشِ همیشه جارى، روح امید و نشاط و ایمان را به جامعه دینى و اسلامى ما منتقل و حیات طیبّه را به همگان هدیه خواهد داد.
آداب سفر و زیارت، آماده كردن زائر براى این هدف بزرگ است.
این آداب، به زائر مىآموزد كه:
- چگونه حركت كند،
- به دنبال چه هدفى باشد،
- با همراهان و همسفران چگونه رفتار نماید،
- با پیشوایان چگونه سخن بگوید،
- و سرانجام با چه توشهاى باز گردد.
1- تعیین هدف
یكى از انگیزههاى سفر، دستیابى به آرامش روحى و روانى و رفع اضطراب و افسردگى و نیز خستگىهاى جسمانى است، یكسره كار كردن و تفریح و استراحت نكردن سبب فرسودگى جسم و جان انسان مىشود و نشاط كارى را از او مىگیرد.
رسول اكرم صلى الله علیه و آله در آموزههاى خود به بشریت، این امر مهم را مورد توجه قرار داده و فرمودهاند:
«سافِروُا تَصِحُّوا ...».[1]
«سفر كنید تا تندرست شوید.»
در حدیثى دیگر نیز فرمود:
«إِذا أَعْسَرَ أَحَدُكُمْ فَلْیَخْرُجْ وَ لَایَغُمَّ نَفْسَهُ وَ أَهْلَهُ».[2]
«هنگامى كه یكى از شما در مضیقه و تنگناى زندگى قرار گرفت، پس باید [از محیطى كه در آن قرار دارد] خارج گردد و خود و خانوادهاش را غمگین و ناراحت نكند.»
امام صادق علیه السلام نیز آنگاه كه اوصاف افراد داراى ایمان كامل را بیان مىفرماید، یكى از ویژگىهاى آنان را در یك جا نماندن و در روى زمین جابجا شدن و مسافرت كردن برشمرده و مىفرماید:
«الْمُنْتَقِلَةُ دِیارُهُمْ مِنْ أَرْضٍ إِلى أَرْضٍ[3]».
همچنین در اشعار منسوب به امیر مؤمنان على علیه السلام، یكى از اهداف سفر، غمزدایى از روح و جان آدمیان معرفى شده است:
تَغَرَّبْ عَنِ الْأَوْطَانِ فِی طَلَبِ الْعُلَى |
وَ سَافِرْ فَفِی الْأَسْفَارِ خَمْسُ فَوَائِد |
|
تَفَرُّجُ هَمٍّ وَ اكْتِسَابُ مَعِیشَةٍ |
وَ عِلْمٌ وَ آدَابٌ وَ صُحْبَةُ مَاجِدٍ[4] |
|
2- اخلاص در نیت
اخلاص، شرط اساسى در تمامى عبادات است، هر كس عبادتى را براى خودنمایى و ریا و یا دستیابى به امور مادى و دنیایى انجام دهد، از آن عمل هرگز بهره و نصیبى نخواهد برد.
این اصل مهم به اندازهاى تعیین كننده است كه اگر رزمنده و جهادگرى در میدان نبرد شركت كند و هدفش دستیابى به غنایم جنگى، انتقامگیرى از دشمن و رسیدن به پست و مقام باشد و در این راه كشته شود، شهید به حساب نمىآید.
همه چیز در گرو نیّت انسان است و با آن ارتباط مستقیم دارد. رسول خدا صلى الله علیه و آله فرمود:
«انَّمَا الأَعْمالُ بِالنّیاتِ[5].»
«جز این نیست كه كارها به نیتها است.
[یعنى بر اساس نیت هر كس، بررسى و پاداش یا جزا داده مىشود.]»
در حدیث دیگرى نیز فرمود:
«اذا عَمِلْتَ عَمَلًا فَاعْمَلْ لِلَّهِ خالِصاً، لأَنَّهُ لا یَقْبَلُ مِنْ عِبادِهِ الأَعْمالَ الّا ما كانَ خالِصاً».[6]
«هرگاه كارى را انجام دادى، آن را فقط براى خدا انجام ده، زیرا خداوند تنها اعمال خالص را از بندگان خود مىپذیرد.»
بر این اساس، سالكان این طریق باید با نیتى پاك و خالص در این راه قدم بگذارند، دل به غیر خدا نبندند و در زیارت جز قرب و نزدیكى حق تعالى چیز دیگرى نخواهند.
دستیابى به اخلاص نیز از طریق مقابله با هواى نفس حاصل مىشود. امیر مؤمنان على علیه السلام فرمود:
«كَیْفَ یَسْتَطیعُ الإخْلاصَ مَنْ یَغْلِبُهُ الْهَوى».[7]
«آن كس كه هوى و هوس بر وى چیره گردیده، چگونه مىتواند به اخلاص دست یابد؟»
نتیجه این كه زائران باید سفر را با مبارزه با نفس آغاز و پس از غلبه بر آن، قصد زیارت اولیاى خدا كنند تا، به پاداشى غیر قابل شمارش دست یابند.
امام عسكرى علیه السلام فرمود:
«لَوْ جَعَلْتُ الدُّنْیا كُلَّها لُقْمَةً واحِدَةً وَ لَقَّمْتُها مَنْ یَعْبُدُ اللَّهَ خالِصاً لَرَأیْتُ انّى مُقَصِّرٌ فى حَقِّهِ».[8]
«اگر همه دنیا را یك لقمه كرده، در دهان كسى گذارم كه خدا را از روى اخلاص پرستش و عبادت مىكند، باز مىبینم كه در حق او كوتاهى كردهام»
3- زاد و توشه حلال
زائر باید هزینه سفر و زاد و توشه خود را از مال حلال برگیرد تا توفیق عبادت یابد و بتواند در اماكن
مقدس و زیارتگاهها، شیرینى مناجات با خدا را حسّ و از عبادات خود لذّت ببرد.
خداوند در قرآن كریم، به رسولان خود اینچنین دستور مىدهد:
«یا أَیُّهَا الرُّسُلُ كُلُوا مِنَ الطَّیِّباتِ وَ اعْمَلُوا صالِحاً إِنِّی بِما تَعْمَلُونَ عَلِیمٌ».[9]
«اى رسولان، از چیزهاى پاكیزه بخورید و كار شایسته كنید كه من به آنچه انجام مىدهید دانا هستم.»
در آیهاى دیگر نیز خطاب به مؤمنان مىفرماید:
«یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا كُلُوا مِنْ طَیِّباتِ ما رَزَقْناكُمْ وَ اشْكُرُوا لِلَّهِ إِنْ كُنْتُمْ إِیَّاهُ تَعْبُدُونَ».[10]
«اى كسانى كه ایمان آوردهاید، از نعمتهاى پاك و پاكیزهاى كه روزى شما كردهایم بخورید و خدا را شكر كنید، اگر تنها او را مىپرستید.»
استفاده از زاد و توشه حلال و بهرهگیرى از نعمتهاى پاك، وظیفه رسولان و همه مؤمنان و دلباختگان به خداوند است. و آنها كه اموالشان را از راه حرام و یا شبههناك بهدست آوردهاند، باید پیش از سفر، دارایى خود را تزكیه كنند، خمس و زكات و دیگر حقوق مردم را به صاحبان اصلى آن بپردازند، سپس قصد كوى دوست كنند وگرنه، پذیرفته نخواهند شد، گرچه به صورت ظاهر، جسم آنان در چنین اماكن مقدسى در گردش باشد. امام باقر علیه السلام فرمود:
«مَنْ أَصَابَ مَالًا مِنْ أَرْبَعٍ لَمْ یُقْبَلْ مِنْهُ فِی أَرْبَعٍ: مَنْ أَصَابَ مَالًا مِنْ غُلُولٍ أَوْ رِبًا أَوْ خِیَانَةٍ أَوْ سَرِقَةٍ لَمْ یُقْبَلْ مِنْهُ فِی زَكَاةٍ وَ لا فِی صَدَقَةٍ وَ لا فِی حَجٍّ وَ لا فِی عُمْرَةٍ».[11]
«كسى كه از چهار طریق مالى بهدست آورد، هزینه كردن آن، در چهار چیز پذیرفته نمىشود: كسى كه مالى را از راه فریب، ربا، خیانت و یا سرقت بهدست آورد و با آن زكات یا صدقه دهد و یا به حج و عمره رود، خداوند از او نمىپذیرد.»
4- خداحافظى و حلالیتطلبى
زائر هرگاه تصمیم مىگیرد به زیارت برود، بر اساس توصیه امام صادق علیه السلام، شایسته است آن را به اطلاع برادران دینى خود برساند. آن حضرت به نقل از رسول خدا صلى الله علیه و آله فرمود:
«حَقٌّ عَلَى الْمُسْلِمِ إِذَا أَرَادَ سَفَراً أَنْ یُعْلِمَ إِخْوَانَهُ وَ حَقٌّ عَلَى إِخْوَانِهِ إِذَا قَدِمَ أَنْ یَأْتُوهُ».[12]
«مسلمانى كه قصد مسافرت دارد، شایسته است برادران خویش را آگاه سازد. بر برادران او نیز لازم است هنگام بازگشت، به دیدن وى بیایند.»
انجام این دستورالعمل مىتواند ثمرات و بركات فراوانى را بهدنبال داشته باشد؛ یكى از این بركات، زدودن تیرگىها و كدورتها از دل انسانها است.
افراد بشر به دلیل اجتماعى بودن، در زندگى شخصى و اجتماعى خود، گرفتار تضادها و مشكلاتى مىشوند كه در نتیجه، رنجش و نارضایتى دیگران را بهدنبال دارد، همسر، فرزندان، برادران و خواهران، همسایگان، همكاران، مردم كوچه و بازار و ....
اگر به یكى از اینها ظلمى روا داشته، غیبتى كرده، حقوقى از آنان پایمال نموده، رابطه تلخ و تندى با آنان داشته، ناسزا و دشنامى به آنها داده و ... لازم است پیش از سفر، به عنوان خداحافظى نزد آنان رفته، از آنها حلالیت بطلبد و به آنها بگوید، من عازم زیارت هستم و از آنجا كه نمىخواهم با دل آلوده به كینه و كدورت در محضر پیشوایان دین علیهم السلام حضور یابم لذا اگر حقى بر من دارید، مرا حلال كنید. من نیز در این سفر زیارتى شما را دعا خواهم كرد. به یقین با چنین برخوردى، عاطفه طرف مقابل تحریك شده، اشك از دیدگانش جارى مىشود و رضایت مىدهد و در نتیجه فضایى معنوى و الهى به وجود مىآید. و پس از آن، زمینه براى بهرهگیرى هر چه بیشتر از زیارت، فراهم مىشود؛ زیرا زائر تصمیم گرفته در این سفر، قلب خود را لبریز از محبت خدا كند. اگر كدورت و كینه نسبت به مردم بخشى از قلب را پر كرده باشد، تنها بخش خالى آن ظرفیت خواهد داشت ولى اگر آن قسمت پر شده از كینه، خالى شود، به یقین جاى بیشترى براى ذخیره معرفت و عشق بهحق فراهم مىآید.
توجه به این نكته مهم ضرورى است كه در بسیارى اوقات، شیطان مانع ایجاد كرده، انسان را وسوسه مىكند كه اگر نزد دیگران برود و طلب حلالیّت نماید، ممكن است سبب حقارت و كوچكى او شود و متأسفانه همین وسوسههاى شیطانى، انسان را از دستیابى به یك نعمت بزرگ محروم مىسازد.
خودشكنى و پرهیز از كبر و غرور، زمینه پاكى از گناه و آمرزش را فراهم مىآورد. اگر زائر خودشكنى را پیش از سفر آغاز نكند، بهره لازم را نخواهد برد.
بنابراین، بر زائر لازم است از اقوام و دوستان و همسایگان و همكاران خود حلالیت بخواهد و سپس عازم دیار نور شود.
منبع: آداب سفر و زیارت عتبات عالیات/ سید على قاضى عسكر/ نشر مشعر/1387
[1] مستدرك الوسائل، ج 8، ص 115.
[2] همان.
[3] همان.
[4] مستدرك الوسائل، ج 8، ص 115.
[5] صحیح مسلم، ج 6، ص 46
[6] بحارالأنوار، ج 77، ص 103
[7] غررالحكم، ح 6977
[8] بحارالأنوار، ج 70، ص 245، ح 19
[9] مؤمنون: 51
[10] بقره: 172
[11] امالى صدوق، ص 442.
[12] وسائلالشیعه، ج 11، ص 448، ح 15227
نظرات :