نقد و بررسی عرفان های نوظهور - استاد عابدی - جلسه 6

یکشنبه 10 اسفند 1393
نقد و بررسی عرفان های نوظهور - استاد عابدی - جلسه 6

نقد و بررسی عرفان های نوظهور - استاد عابدی - جلسه 6

منبع درباره عرفان های کاذب

درباره عرفانهای نوظهور متاسفانه کار عمیق و شاخص انجام نشده است . ولی کتابها و جزوه های کوچکی نوشته شده است. البته الحمد الله در مدیریت حوزه، 4 یا 5 پایان نامه سطح 4 خوبی درباره بعضی از این عرفانها نوشته شده است.

یک پایان نامه سطح 4 تازگی دفاع شد درباره کریشنا مورتی که خیلی پایان نامه خوبی است.

درباره اکنکار پایان نامه سطح 4 بسیار بسیار خوبی نوشته شده است.

عشق در عرفان اسلامی و عشق در اشو نیز پایان نامه ی خوبی است.

یک پایان نامه نیز با عنوان قوای نفس از نظر دلای لاما و عرفان اسلامی.

کتاب های موسسه بهداشت روان درباره عرفانهای نوظهور کتابهای خوبی است البته جیبی است.

مرزبان نامه ی دفتر تبلیغات دو شماره اش درباره عرفان کاذب بود، خوب است . کتابهای جناب آقای دکتر فعالّی کتابهای خوبی دراین باره است.

سازمان تبلیغات اسلامی 12 کتاب منتشر کرده است که هرکدام در مورد یک فرقه از عرفهانهای نوظهور می باشد. که عرض کردم چیز خوبی است ولی کار تحلیلی و عمیقی نیست.

دنیا از نگاه عرفان اسلامی

در عرفان اسلامی، نگاه به دنیا، نگاه مثبت است. دنیا مظهر اسماء خداست. عرفا نه با پول مخالفند و نه با خانه و نه با تجملات و ... در اخلاق بحث دیگری است ولی عرفان اسلامی این است که مثلاً فرض کنید که امام خمینی با آیت الله مرعشی هم حجره و هم مباحثه بودند آیت الله مرعشی اهل شوخی بود ولی امام خمینی شوخی هم می کردید نمی خندید. رفیق صمیمی نیز بودند. عرفان اسلامی اینگونه است که یکی طرفدار قشف است و یکی طرفدار لذت است. یکی مظهر بسط است و یکی مظهر قبض . با ظواهر نمی شود راجع به مردم نظر داد یکی خانه اش خوب است یا یکی خانه اش بد است، نمی شود بگوئید این عارف تر است یا آن . همه اینها را می گویند مظاهر اسماء خدا، که خدا هم صفات جمال دارد و هم صفات جلال. و مثل امیرالمومنین علیه السلام نیز پیدا نمی شود که مظهر تمام اسماء خدا باشد. این در عرفان اسلامی است.

دنیا از منظر عرفانهای نوظهور

ولی در عرفانهای کاذب و نوظهور عموماً (استثنا را کار نداریم) نگاه به دنیا نگاه منفی است و نگاه به زن، ثروت، درس خواندن و .... نگاه منفی است. در آینده خواهیم گفت که مثلاً عرفای ما با عقل مخالفت کردند و کریشنا نیز با عقل مخالف است. عرفای ما دم از ریاضت می زنند و آنها نیز دم از ریاضت ولی این عارف ما که با عقل مخالفت می کند با عقل مخالف نیست می خواهد بگوید عقل یک مظهر است و کنار گذاشتن عقل نیز یک مظهر است و می خواهد بگوید به افراد و طبیعت و به جامعه یک سویه نگاه نکنید. در آینده خواهیم گفت که این عرفانهای نوظهور به جوانان می گوید درس نخوانید، مدرک نگیرید و... کارهای عاقلانه انجام ندهید و می آیند از عرفای اسلامی مواردی پیدا می کنند و می گویند اینها نیز همین را گفته اند. در عرفان اسلامی اینها بعنوان یک مظهر شناخته می شود و این یک مظهر نکوهشش همان انحصارش است انحصار را نکوهش می کند یعنی می گوید شما اگر بگوئید تنها راه رسیدن به خدا کنار گذاشتن درس است این کار اشتباهی است امکان دارد یکی از راه درس بخدا برسد و یکی بدون درس خواندن به خدا برسد عرفای اسلامی این را می خواهند مطرح کنند و در عرفان اسلامی نگاه به دنیا بد نیست ولی مسیحیت نگاهش به دنیا منفی است، عرفان یهودی نگاهش منفی است، دالای لاما نگاهش به دنیا منفی است اما ما نگاه منفی به دنیا نداریم این آیه شریفه قرآن که می فرماید «وَأَثَارُوا الأَرْضَ وَعَمَرُوهَا أَكْثَرَ مِمَّا عَمَرُوهَا»[1] در مقام این است که آبادانی زمین خوب است و نه بد. این عرفان اسلامی است. عرفان اسلامی این نیست که به خیابان و ساختمان کار نداشته باشیم. و این مسائل باید به جوان، که هم دوست دارند دنیایشان آباد شود و هم معنویت داشته باشند گفته شود. و نقطه قوت در عرفان اسلامی بسیار زیاد است.

 

1. سوره روم: آیه 9


  • 673
  • 0

کلمات کلیدی :

نظر شما :

نظرات :

آخرین متون آموزشی
ﺳﻪشنبه 04 مهر 01402
شنبه 04 شهریور 01402
تبلیغات تبلیغات تبلیغات