شركت در نماز جماعت

یكى از موفقیتهاى بزرگ سفر حج، دستیابى به ثواب فراوان نماز گزارى در مسجد النبى و مسجد الحرام است.
امام صادق علیه السلام فرمود:
«نماز در مسجد الحرام یكصد هزار و در مسجد النبى ده هزار نماز پاداش دارد.»[1]
و طبیعى است كه اگر نمازهاى واجب را در این دو مكان مقدّس به جماعت بخوانند، پاداشى برتر و غیر قابل تصوّر خواهد داشت. در روایت آمده است كه:
اگر نماز به جماعت خوانده شود و نماز گزاران بیش از ده نفر باشند شمارش پاداش آن براى افراد بشر امكانپذیر نیست.
رسول خدا صلى الله علیه و آله فرمود:
«فَإِنْ زَادُوا عَلَى الْعَشَرَةِ فَلَوْ صَارَتْ بِحَارُ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ كُلُّهَا مِدَاداً وَ الْأَشْجَارُ أَقْلاماً وَ الثَّقَلانِ مَعَ الْمَلائِكَةِ كُتَّاباً لَمْ یَقْدِرُوا أَنْ یَكْتُبُوا ثَوَابَ رَكْعَةٍ وَاحِدَةٍ».[2]
«اگر بیش از ده نفر شدند، اگر دریاهاى آسمان و زمین مركّب و جن و انس و فرشتگان نویسنده شوند، نخواهند توانست ثواب یك ركعت آن را بنویسند.»
امام صادق علیه السلام نیز به پیروان خود دستور دادهاند تا نمازهایشان را در مساجد [و به جماعت] بخوانند:
«عَلَیْكُمْ بِالصَّلاةِ فِی الْمَسَاجِدِ ...».[3]
«بر شما باد به خواندن نماز در مساجد.»
آن حضرت همچنین به زید الشّحام كه با غیر شیعه معاشر بود و با آنان در یك منطقه زندگى مىكرد، فرمود:
«خود را با اخلاق ایشان تطبیق دهید رفتارى خوب با آنان داشته باشید، در مساجدشان نماز بگزارید، از بیمارانشان عیادت كنید، در تشییع جنازه آنان حاضر شوید، و اگر بتوانید امام جماعت یا مؤذن آنان باشید چنین كنید، زیرا اگر چنین رفتار بنمایید گویند:
اینها جعفرى (و پیروان جعفر بن محمد الصادق علیه السلام) اند، خداوند جعفر را رحمت كند. یاران خود را چه خوب تربیت كرده است ...»[4]
بنابراین نتیجه مىگیریم:
1- نماز خواندن در مسجد النبى و مسجد الحرام ثواب فراوان دارد.
2- دستور امام صادق علیه السلام است كه نمازها را به جماعت بخوانیم.
3- دستور امام صادق علیه السلام است كه در نمازهاى جماعت دیگران شركت كنیم.
4- اگر نماز به جماعت خوانده شود، نوشتن ثوابِ آن براى كسى مقدور نیست.
حال با این همه سفارش و تأكید، متأسفانه گاهى مشاهده مىشود كه برخى از زائران ایرانى، یكى از زیباترین و شكوهمندترین صحنهها، در مكه و مدینه را به تلخترین خاطرهها در ذهن مسلمانان سایر كشورها تبدیل مىكنند.
در ایام حج مسلمانان جهان، كه براى انجام فریضه حج و زیارت قبر رسول خدا صلى الله علیه و آله به مكه و مدینه آمدهاند، پیش از گفتن اذان، همچون سیل به سوى حرم سرازیر مىشوند، راههاى منتهى به حرم همه پر از انسانهاى عاشق پیشهاى است كه به عشق خدا به این سرزمین آمدهاند و اگر كسى دیر برسد در بسیارى اوقات امكان ورود به مسجد را پیدا نمىكند، درست در چنین وضعیتى بعضى از زائران ایرانى، یا از مسجد خارج شده و یا در كنار مغازهها و خیابانها نشسته و یا به سوى منازل خود در حال حركت اند و در نتیجه خاطره تلخى از خود و تشیع در ذهن مسلمانان سایر كشورها به یادگار مىگذارند.
اگر این گونه افراد به سخنان و سفارشهاى امام صادق علیه السلام توجه كنند، به یقین از این رفتارها دست برمىدارند.
امام صادق علیه السلام از طریق پدران خود از رسولخدا صلى الله علیه و آله نقل كردهاند كه آن حضرت فرمود:
«كسى كه صداى اذان را در مسجد بشنود و بدون علت و بیمارى از مسجد خارج شود منافق است مگر آن كه تصمیم داشته باشد به مسجد برگردد.»[5]
بنابراین، بر حاجیان لازم است هنگام اقامه نماز جماعت، از منازل خود و یا هر جا كه هستند به طرف مساجد حركت نموده، در اجتماعات مسلمانان شركت كنند و افزون بر بهره معنوى و پاداش الهى، از بركات زندگى جمعى و انس با مردم نیز بهرهمند شوند.
على بن ابىطالب علیه السلام نیز فرمود:
«مَنْ سَمِعَ النِّدَاءَ فَلَمْ یُجِبْهُ مِنْ غَیْرِ عِلَّةٍ فَلا صَلاةَ لَهُ».[6]
ابن عباس گفته است:
«هر كس نداى مؤذن را بشنود و به آن پاسخ ندهد، چیزى را نخواسته و چیزى نیز براى او خواسته نشده است.»
در روایت آمده است كه چون روز قیامت فرا رسد گروهى از مردم به صحنه محشر مىآیند، در حالى كه چهرههایشان همچون ستاره درخشان است، فرشتگان به آنها مىگویند:
شما چه اعمالى داشتید؟
پاسخ مىدهند:
ما هرگاه نداى اذان را مىشنیدیم، براى گرفتن وضو برمىخاستیم و هیچ چیز غیر از آن، ما را به خود مشغول نمىكرد.
گروهى نیز محشور مىشوند در حالى كه چهرههاى آنان همچون ماه درخشندگى دارد، اینها نیز در پاسخ به همان سؤال گویند:
ما پیش از وقت نماز وضو مىگرفتیم [و براى نماز آماده مىشدیم]، گروهى نیز محشور مىشوند در حالى كه چهره آنان همچون خورشید مىدرخشد. اینها نیز در پاسخ مىگوید:
ما اذان را در مسجد شنیدیم.[7]
نظم در صفوف
یكى از نكاتى كه در روایات بسیار بر آن تأكید شده، نظم در صفوف نماز جماعت است.
رسول خدا صلى الله علیه و آله فرمود:
«سَوُّوا صُفُوفَكُمْ فَانَّ تَسْوِیَةَ الصَّفِّ تَمامُ الصَّلاة».[8]
صفهاى خود را منظم كنید؛ زیرا مرتب و برابر بودن صفوف [شرط] تمام و كمال بودن نماز است.
پس از آن كه صفوف نماز مرتب شد، اگر هنوز جایى باقى مانده، ابتدا باید جاهاى خالى را پر كنند و سپس صفوف بعدى را تشكیل دهند.
امیر مؤمنان علیه السلام فرمود:
«سُدُّوا فُرَجَ الصُّفُوفِ مَنِ اسْتَطَاعَ أَنْ یُتِمَّ الصَّفَّ الْأَوَّلَ وَ الَّذِی یَلِیهِ فَلْیَفْعَلْ فَإِنَّ ذَلِكُمْ أَحَبُّ إِلَى نَبِیِّكُمْ وَ أَتِمُّوا الصُّفُوفَ فَإِنَّ اللَّهَ وَ مَلائِكَتَهُ یُصَلُّونَ عَلَى الَّذِینَ یُتِمُّونَ الصُّفُوفَ».[9]
«جاهاى خالى صفوف را پر كنید، كسى كه مىتواند صف اول را تكمیل كند و یا صف پس از آن را، پس باید چنین كند؛ زیرا این عمل نزد پیامبر دوست داشتنىتر است و صفوف را تكمیل و پر كنید، پس همانا خدا و فرشتگان او، بر كسانى كه صفها را پر مىكنند، درود مىفرستند.»
على علیه السلام در حدیثى دیگر فرمود:
«بهترین صفوف، صفهاى اول است و آن صف فرشتگان است ...»[10]
امام صادق علیه السلام نیز فرمود:
«صفها را كامل كنید و اگر كسى از شما احساس كرد در صف اول جا تنگ است، زیانى به شما نمىرساند كه در صف بعد بایستد، و اگر در صف اول جاى خالى وجود داشت، زیانى به شما نمىرساند كه به سمت راست یا چپ حركت نموده- اگر جاى خالى كمى این طرف یا آن طرف بود- و آن جاى خالى را پر كنید.»[11]
و بالا خره رسول خدا صلى الله علیه و آله فرمود:
«اگر مردم پاداش آنچه مربوط به اذان و صف اول نماز است را مىدانستند، نسبت به آن علاقمند گردیده، آهنگ آن مىكردند.»[12]
حال با توجه به آنچه كه از كلام معصومین علیهم السلام نقل شد، پیروان اهل بیت عصمت و طهارت باید در نظم صفوف جماعت تلاش نموده، به موقع در مساجد حاضر شوند و آنگاه كه صفوف نماز جماعت تشكیل شد و جایى براى نشستن نبود، از آزار رساندن به مسلمانان و از روى دوش آنان عبور كردن خوددارى كنند و هر كجا كه جاى خالى وجود داشت همان جا بنشینند.
منبع: آداب سفر حج/ سید على قاضى عسكر/ نشر مشعر/ 1382
[1] كافى، ج 4، ص 586، ح 1.
[2] مستدركالوسائل، ج 6، ص 443.
[3] كافى، ج 2، ص 635.
[4] من لایحضره الفقیه، ج 1، ص 383
[5] بحار الانوار، ج 85، ص 9، ح 13
[6] وسائل الشیعه، ج 8، ص 291، ح 10694.
[7] محجة البیضاء، ج 1، ص 344
[8] بحار الانوار، ج 85، ص 20
[9] بحار الأنوار، ج 85، ص 18
[10] بحار الانوار، ج 83، ص 18
[11] بحار الأنوار، ج 83، ص 18
[12] همان، ص 20
نظرات :