اولین عمل عمره احرام و احکام آن

احرام: احرام عمر? مفرده باید در محل خاصى كه (میقات) نامیده مىشود انجام شود.
براى احرام عمره پنج میقات وجود دارد.
?1?- مسجد شجره كه آن را ذوالحلیفه مىنامند و آن میقات كسانى است كه از مدینه منوره به مكه مىروند.
مسأله - تأخیر احرام از این میقات تا جحفه در صورت ضرورت جایز است مانند بیمارى.
مسأله - احرام بستن از داخل مسجد شجره لازم نیست بلكه از بیرون مسجد به طورى كه از محاذى آن از طرف راست یا چپ باشد كافى است) آیة اللّ?ه خامنهاى، آیة اللّ?ه بهجت: احرام بستن از خارج مسجد كفایت نمىكند. آیة اللّ?ه گلپایگانى، آیة اللّ?ه صافى: و همینطور احرام بستن از پشت دیوار مسجد صحیح است. آیة اللّ?ه خوئى: احرام در منطقه ذوالحلیفه صحیح است.) هر چند از داخل مسجد مستحب است و در داخل مسجد فرقى بین قسمت قدیمى و قسمتهاى توسعه یافته نیست.
مسأله - جنب و حائض مىتوانند در خارج مسجد به تفصیلى كه در مسأله قبل گذشت
)آیة اللّ?ه سیستانى، آیة اللّ?ه مكارم: براى حایض و نفساء احرام بستن در خارجمسجد هر چند در محاذى آن صحیح است (آقاى آیة اللّ?ه مكارم حكم جنب را نیز همین دانستهاند.) تذكر: براساس فتواى آیةاللّ?ه بهجت و آیةاللّ?ه خامنهاى و احتیاط امام و آیةاللّ?ه فاضل و آیةاللّ?ه سیستانى مبنى بر لزوم احرام از درون مسجد اگر جنب نتواند در حال عبور از مسجد احرام ببندد و از انجام غسل معذور باشد و نتواند تا رفع عذر صبر نماید، باید تیمم نموده و داخل مسجد احرام ببندد و همینطور حائض و نفسائى كه پاك شده و غسل نكردهاند. و اما حائض و نفسائى كه هنوز پاك نشدهاند اگر نمىتوانند در حال عبور محرم شوند باید صبر كنند تا پاك شوند و از داخل مسجد به تفصیلى كه گذشت محرم شوند و در غیر اینصورت از نزدیك مسجد محرم شوند و در محاذى مسجد جحفه نیز تجدید احرام نمایند. (آیةاللّ?ه فاضل: تجدید احرام لازم نیست) (آیةاللّ?ه خامنهاى: باید از جحفه یا محاذى آن محرم شوند) ?محرم شوند و چنانچه بخواهند در داخل مسجد محرم شوند باید در حال عبور باشد (به این صورت كه از درى وارد و از درب دیگر خارج شوند) و اگر توقف كنند معصیت كردهاند هرچند احرام آنها صحیح است.
?2?- جحفه
مسأله - كسانى كه فعلاً از راه جده به مكه مىروند مىتوانند از این میقات محرم شوند.
مسأله - میقات در جحفه خصوص مسجد نیست و از هر جاى آن مىتوان محرم شد.
?3?- وادى عقیق: كه اوائل آن را مسلخ و اواسط آن را غمره و اواخر آن را ذات عرق مىگویند كه محل احرام عامه است و آن میقات كسانى است كه از راه عراق و نجد به مكه مىروند.
???- قرن المنازل : و آن میقات كسانى است كه از راه طائف به مكه مىروند.
???- یلملم : كه نام كوهى است و آن میقات كسانى است كه از راه یمن به مكه مىروند.
«احكام مواقیت»
مسأله - كسى كه مىخواهد از میقات احرام ببندد باید یقین یا اطمینان به رسیدن میقات پیدا نماید و یا حجت شرعیه داشته باشد. (آیة اللّ?ه تبریزى: گفت? كسانى كه در آنجا زندگى مىكنند حجت شرعیهمحسوب مىشود. امامخمینى، بهجت، خامنهاى، صافى، گلپایگانى: اگر علموبیّنهممكننشد مىتواندبهظن حاصلازگفته كسانىكه اهلاطلاع بهآن مكانها هستند اكتفا كند.) ?و گفته راهنما یا حملهدار كافى نیست مگر از گفته او اطمینان حاصل شود.(آیة اللّ?ه تبریزى، آیة اللّ?ه خوئى: یا این كه آنها ثقه باشند و مستندشان اخبار عرف محل باشد. )?
مسأله - كسانى كه با هواپیما براى حج یا عمره به جدّه مىروند و نیز شاغلین (آیة اللّ?ه خوئى: اگر حدود سه سال در جدّه مىماند كه صدق مقر و منزل بر آنبكند مىتواند از جده محرم شود.) ایرانى و غیرایرانى در جده، نمىتوانند از جدّه یا حدیبیه محرم شوند بلكه باید به یكى از مواقیت مثل جحفه (آیة اللّ?ه بهجت: یا محاذات آن آیة اللّ?ه سیستانى: از جدّه با نذر محرم شود زیرا جنوب شرقى آن محاذى با جحفه است. ولى در صحت احرام به نذر براى كسى كه مىداند مجبور به تظلیل مىشود اشكال است.)? بروند و از آنجا محرم شوند و اگر از مدینه بروند باید ازمسجد شجره محرم شوند و در این حكم فرقى بین عمر? تمتع یا مفرده نیست .(آیات عظام: صافى، گلپایگانى، فاضل، بهجت: در عمره مفرده احرام از ادنى الحل كفایت مىكند اگر چه عبور از میقات بدون احرام گناه است. آیة اللّ?ه مكارم: در عمره مفرده باید در حدیبیه یا یكى از مواقیت پنج گانه محرم شود و احرام در مواقیت پنجگانه افضل است.)
?مسأله - كسى كه وظیفهاش احرام در میقاتهاى معروفه است اگر در جاى دیگرى مانند جدّه محرم شود احرام او صحیح نیست و محرمات احرام بر او حرام نمىشود و در این حكم فرقى بین عالم و جاهل و ناسى نیست.
مسأله - احرام در مواقیت یا ادنى الحل لازم نیست در مساجد این اماكن واقع شود بجز مسجد شجره به تفصیلى كه گذشت.
مسأله - كسى كه در یكى از میقاتها محرم شد مىتواند برخلاف جهت مكه از میقات فاصله بگیرد و سپس با همان احرام از میقات یا محاذى آن عبور كند مثل این كه از مسجد شجره به مدینه برگردد و پس از یك یا چند روز از همان راه یا راه دیگر به مكه برگردد.
مسأله - كسى كه در یكى از ماههاى قمرى عمره مفرده انجام داده در ماه دیگر نمىتواند بدون احرام از میقات عبور كند.
مسأله - كسى كه قبل از رسیدن به میقات دیوانه شد واجب نیست او را محرم كنند و ورود او بدون احرام به مكه مانعى ندارد.
«احرام قبل از میقات»
مسأله ?- احرام بستن پیش از رسیدن به میقات جایز نیست و اگر احرام بست احرام او صحیح نمىباشد مگر با نذر كه مسائل آن خواهد آمد.
«احرام از محاذى میقات»
مسأله ??- هرگاه از راهى برود كه از هیچ یك از میقاتها عبور نكند باید از محاذاة میقات احرام ببندد هر چند در مسیر خود به محاذى میقات دیگرى نیز برخورد كند. بلكه اگر میقات دیگرى در پیش داشته باشد نیز تأخیر احرام تا آن میقات جایز نیست. . آیةاللّ?ه سیستانى: در هردو فرض مخیر است از هركدام محرم شود گرچه احتیاط مستحب احرام از محاذى اولى است. آیةاللّ?ه فاضل: در فرض اخیر تأخیر احرام تا میقاتى كه در پیش دارد جایز است اگرچه احتیاط مستحب احرام از محاذى اول است. آیةاللّ?ه بهجت: اقرب جواز عدول "> آیةاللّ?ه سیستانى: در هردو فرض مخیر است از هركدام محرم شود گرچه احتیاط مستحب احرام از محاذى اولى است. )آیةاللّ?ه فاضل: در فرض اخیر تأخیر احرام تا میقاتى كه در پیش دارد جایز است اگرچه احتیاط مستحب احرام از محاذى اول است. آیةاللّ?ه بهجت: اقرب جواز عدول اهل مدینه است از مرور به ذوالحلیفة براى احرام از جحفه اختیاراً.( ?
مسأله - مراد از محاذات آن است كه كسى كه به طرف مكه مىرود، به جایى برسد كه میقات به طرف راست یا چپ او واقع شود به خط راست به طورى كه اگر از آنجا بگذرد میقات متمایل پشت او شود.
مسأله - رسیدن به محاذات مانند رسیدن به میقات باید براى مكلّف به یكى از راههایى كه در مسأله گذشت ) آیات عظام: امام خمینى، خامنهاى، صافى، گلپایگانى، بهجت: در اثبات محاذات قول كسانى كه اهل خبره هستند و از روى قواعد علمیه محاذات را تعیین مىكنند اگر موجب گمان باشد ظاهراً كافى است. (اثبات گردد.
مسأله - اگر ثابت نشود كه رابغ محاذى جحفه است احرام از آن جایز نیست.) آیات عظام: تبریزى، خوئى، سیستانى: نظر به این كه رابغ قبل از جحفه است احرام با نذر از آنجا صحیح است. " آیات عظام: تبریزى، خوئى، سیستانى: نظر به این كه رابغ قبل از جحفه است احرام با نذر از آنجا صحیح است.
«تأخیر احرام از میقات»
مسأله - كسانى كه براى عمره مفرده به مكه مشرف مىشوند باید به یكى از مواقیت معروفه بروند و نمىتوانند بدون احرام از میقات عبور كنند و در صورت عبور (آیات عظام: فاضل، بهجت، صافى، گلپایگانى: احرام از ادنى الحل كفایت مىكند. ) واجب است به میقات برگردند و از آنجا محرم شوند و اگر نمىتوانند در خارج از حرم محرم شوند.
«احرام با نذر»
مسأله - اگر نذر كند كه از محلى پیش از میقات احرام ببندد جایز است و باید از همان جا محرم شود مثلاً اگر نذر كرد از شهر خود یا در مدین? منوره محرم شود باید به نذر خود عمل كند و بهتر آن است كه به میقات یا محاذات میقات كه رسید احرام را تجدید كند و در این حكم فرقى بین حج یا عمره واجب و یا مستحب نیست. خواه از طرف خود باشد یا به نیابت از دیگرى.
مسأله - نذر براى احرام مثل سایر نذرها باید با صیغه شرعیه انجام شود مثلاً در احرام عمره مفرده بگوید:
للّ?هعلىّ أن اُحرم لعمرة المفردة من المدینة الطیبة و یا ترجمه آن را به زبان دیگر بگوید مانند این كه به فارسى بگوید: براى خدا بر من است كه از مدینه طیبه محرم شوم براى عمره.
مسأله - نذر زن براى احرام باید به اذن شوهر باشد مگر این كه با حق او منافات نداشته باشد.آیات عظام: امام خمینى، فاضل، گلپایگانى، صافى: اذن شوهر مطلقاً معتبراست. آیاتعظام: خویى، سیستانى، تبریزى: یا اینكه صحتحج بر آن متوقف باشد. ">( آیات عظام: امام خمینى، فاضل، گلپایگانى، صافى: اذن شوهر مطلقاً معتبراست. آیاتعظام: خویى، سیستانى، تبریزى: یا اینكه صحتحج بر آن متوقف باشد. ) ?بنابراین اگر بدون اذن شوهر نذر كرد و قبل از میقات محرم شد و با این حال از میقات گذشت احرامش باطل است. و حكم كسى را دارد كه بدون احرام از میقات عبور كرده است.
نظرات :