توجه به اوقات نماز

شنبه 05 مرداد 1392
توجه به اوقات نماز

خداوند در قرآن كریم خطاب به مؤمنان فرموده است:

حافِظُوا عَلَى الصَّلَواتِ وَ الصَّلاةِ الْوُسْطى‏ وَ قُومُوا لِلَّهِ قانِتِینَ.[1]

«بر نمازها و نماز میانه مواظبت كنید، و خاضعانه براى خدا بپاخیزید.»

امام صادق علیه السلام نیز به حاجیان توصیه فرموده است كه:

«وَ راعِ اوْقاتَ فَرائِضِ اللّهِ وَ سُنَنِ نَبِیّة».[2]

«پیوسته مراقب و مواظب اوقات واجبات الهى (نمازها) و نیز سنت‏هاى پیامبرش باش.»

در حالات ائمه معصومین علیهم السلام آمده است كه هرگاه زمان نماز فرا مى‏رسید، اندامشان به لرزه درآمده، رنگ چهره‏شان دگرگون مى‏شد، وقتى علت آن را جویا مى‏شدند مى‏فرمودند:

وقت اداى امانتى رسیده كه آسمان‏ها و زمین و كوه‏ها زیر بار آن نرفتند و آن را برنتافتند[3] و یا مى‏فرمودند:

سزاوار است كسى كه در پیشگاه خداوند مى‏ایستد رنگش پریده و بندبند اعضاى بندش بلرزد.

امیر مؤمنان على علیه السلام در فرمانى به محمد بن ابى‏بكر آنگاه كه او را والى مصر قرار داد چنین نگاشت:

«صَلِّ الصَّلاةَ لِوَقْتِهَا الْمُؤَقَّتِ لَهَا وَ لا تُعَجِّلْ وَقْتَهَا لِفَرَاغٍ وَ لا تُؤَخِّرْهَا عَنْ وَقْتِهَا لِاشْتِغَالٍ وَ اعْلَمْ أَنَّ كُلَّ شَیْ‏ءٍ مِنْ عَمَلِكَ تَبَعٌ لِصَلاتِكَ».[4]

«نماز را در وقت تعیین شده آن به جاى آور، نه به خاطر فراغت و بیكارى در انجام آن شتاب كن و نه به بهانه كار آن را به تأخیر بیانداز، بدان كه همه اعمال تو بسته به نماز تو است.»

در قرآن كریم خداوند نسبت به كسانى كه نسبت به نماز مسامحه و سهل انگارى مى‏كنند، با لحنى تهدیدآمیز سخن گفته است.

در سوره ماعون مى‏فرماید:

«فَوَیْلٌ لِلْمُصَلِّینَ الَّذِینَ هُمْ عَنْ صَلاتِهِمْ ساهُونَ»[5].

«واى بر نمازگزارانى كه از نمازشان غافل‏اند! [و در انجام آن سهل انگارى مى‏كنند]»

رسول خدا صلى الله علیه و آله نیز فرموده است:

«نمازهاى خود را تباه و ضایع نسازید؛ زیرا كسى كه نمازش را ضایع كند در روز قیامت با قارون و هامان محشور مى‏شود و بر خداوند است كه او را همراه با منافقین وارد آتش كند. پس واى بر كسى كه مراقب نماز و انجام سنن او نیست.»[6]

در حدیثى دیگر امام صادق علیه السلام از رسول خدا صلى الله علیه و آله نقل كرده‏اند كه فرمود:

«شیطان از مؤمنى كه مراقبت مى‏كند تا نمازهاى پنج گانه خود را در وقت مقرّر شده بخواند در هراس است، پس هر گاه مؤمن نمازهاى خود را ضایع نموده‏ [نسبت به آن مراقبت نداشته باشد] شیطان جرئت یافته، آن فرد را به گناهان بزرگ مبتلا مى‏كند.»[7]

امام صادق علیه السلام در حدیث مبسوطى فرمود:

«ملك الموت شیطان را از كسى كه نسبت به نماز خود مراقبت دارد دور مى‏كند، و در لحظه حساس و خطرناك مرگ، شهادت به وحدانیت خدا و رسالت پیامبر صلى الله علیه و آله را به او تلقین مى‏كند.»[8]

از زبان برخى از ائمه معصومین علیهم السلام مكرر نقل شده كه رسول خدا صلى الله علیه و آله فرمود:

«آن كس كه نماز را سبك بشمارد از من‏ نیست و به خدا سوگند در حوض كوثر بر من وارد نمى‏شود.»[9]

ابا بصیر گوید:

«بر «امّ حمیده» وارد شدم تا رحلت امام صادق علیه السلام را به ایشان تسلیت بگویم، پس او گریست و من نیز از گریه او گریستم، آنگاه گفت:

اى ابا محمد، امام صادق علیه السلام هنگام مرگ چشمانش را گشود سپس فرمود: هر كس میان من و او خویشاوندى هست جمع كنید و ما هر كس بود جمع كردیم، آنگاه امام به سوى آنان نگریست و فرمود:

إِنَّ شَفَاعَتَنَا لا تَنَالُ مُسْتَخِفّاً بِالصَّلاةِ.[10]

آن كس كه نماز را سبك بشمارد به شفاعت ما نمى‏رسد.»

با توجه به آنچه ذكر گردید، زائر سرزمین وحى باید بیش از گذشته نسبت به نماز اهمیت داده و تلاش كند در اول وقت آن را اقامه نماید و هرگز هنگام نماز در كوچه و خیابان پرسه نزند و چهره تشیع را در نگاه و منظر دیگر مسلمانان خدشه دار نسازد.

رسول خدا صلى الله علیه و آله فرمود:

«براى هر چیزى صورتى است و صورت دین شما نماز است، پس هیچ یك از شما چهره دین خود را زشت نكند.»[11]

نماز وسیله‏اى براى پاك كردن روح آدمى است از این رو باید به استقبال آن شتافت و در اولین فرصت روح و جان را از آلودگى‏ها پاك كرد.

رسول خدا صلى الله علیه و آله تشبیه زیبایى در این زمینه داشته و به برخى از اصحاب خود فرمودند:

«اگر درِ خانه هر یك از شما نهرى جارى باشد و هر روز پنج مرتبه در آن غسل كنید آیا چركى در بدن باقى مى‏ماند؟

گفتیم: نه‏

فرمود: مَثَل نماز نیز همچون نهرى جارى است هر نمازى را كه بخوانید گناهان شما در فاصله بین نمازها را پاك مى‏كند.»[12]

لقمان حكیم نیز در وصیت به فرزندش گوید:

«فرزندم! آنگاه كه وقت نماز فرا رسید، آن را به خاطر چیزى به تأخیر میانداز، نماز را به‏ جاى آر و خود را از این دَیْن رها ساز، نماز را به جماعت بخوان اگر چه مكان براى نماز تنگ باشد، گویى بر نوك نیزه ایستاده‏اى.»[13]

 

منبع: آداب سفر حج‏/ سید على قاضى عسكر/ نشر مشعر/ 1382

 



[1]  بقره: 228

[2]  مصباح الشریعه، ص 142

[3]  تفسیر صافى، ج 2، ص 370

[4]  نهج البلاغه، نامه 27

[5]  ماعون: 7

[6]  وسائل الشیعه، ج 4، ص 30، ح 4431

[7]  وسائل الشیعه، ج 4، ص 28، ح 4426

[8]  وسائل الشیعه، ج 4، ص 29، ح 4429

[9]  وسائل الشیعه، ج 4، ص 25، ح 4417

[10]  همان، ص 26، ح 4423

[11]  وسائل الشیعه، ج 4، ص 24، ح 4416

[12]  وسائل الشیعه، ج 4، ص 12، ح 4387

[13]  من لا یحضره الفقیه، ج 2، ص 194، ح 884

 


  • 3103
  • 0

کلمات کلیدی :

نظر شما :

نظرات :

آخرین متون آموزشی
ﺳﻪشنبه 04 مهر 01402
شنبه 04 شهریور 01402
تبلیغات تبلیغات تبلیغات