پیام نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت به زائران سرزمین وحی

ﺳﻪشنبه 10 تیر 1399
پیام نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت به زائران سرزمین وحی

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، حجت‌الاسلام والمسلمین سید عبدالفتاح نواب نماینده ولی‌فقیه در امورحج و زیارت با انتشار پیامی هفته حج را قرارگاهی برای هماهنگی و آمادگی بیشتر زائران و بهره مندی همگان ازعطر این فریضه الهی دانست و با اشاره به اینکه هفته حج امسال درحالی انجام می شود که جهان از ویروس منحوس کرونا به تنگ آمده و فعالیتهای مختلف جامعه را نیمه تعطیل نموده است، تصریح کرد: درچنین وضعی انجام این فریضه با حضور جمعی که سلامتی زائر آسیب نبیند و امکان رعایت شرائط حج گزاری را بر اساس پروتکل های هر دو کشور ممکن کند، از تعطیلی آن بهتر بود.

 

متن پیام سرپرست حجاج ایرانی به این شرح است:

 

  باسم رب البیت الحرام  

  باسم رب البیت الحرام  

 

 

قال الله تعالی:

 

وَ أَذِّنْ‏ فِی‏ النَّاسِ‏ بِالْحَجِّ یَأْتُوکَ رِجالًا وَ عَلى‏ کُلِّ ضامِرٍ یَأْتِینَ مِنْ کُلِّ فَجٍّ عَمِیقٍ*    الحج: 27

 

در میان مردم به حج فراخوان تا، پیاده و سواره بر شتران  لاغر از راههاى  دور به سوى توآیند در ماههای حج نسیم رحمانی دعوت الهی توسط خلیلش حضرت ابراهیم علیه السلام  به مشام عارفان بالله می‌رسد و بندگان مخلص خداوند سرگشته حضور در این میهمانی شبانه روز در تلاش هستند.

 

دعوت خداوند از مردم است تا در خانه ای که برای آنان و رشد معنویشان ایجاد شده حضور یابند
إِنَّ أَوَّلَ بَیْتٍ وُضِعَ لِلنَّاسِ لَلَّذِی بِبَکَّةَ مُبَارَکًا وَهُدًى لِلْعَالَمِینَ‏*             آل عمران: 96

 

نخستین خانه‏ اى که براى مردم [و نیایش خداوند] قرار داده شد، همان است که در سرزمین مکه است، که پربرکت و مایه هدایت جهانیان است.

 

امام راحل عظیم الشأن قدس سره می فرماید:

 

بیت‏اللَّه الحرام اوّل بیتى است که براى ناس بنا شده. بیت همگانى است. هیچ شخصیتى و هیچ رژیمى و هیچ طایفه‏اى حق تقدّم در آن را ندارد. اهل بادیه و صحرانشینان و خانه به‏دوشان با عاکفان کعبه و شهرنشینان و دولتمردان، در آن یکسانند. این بیت معظم براى ناس بنا شده و براى قیام ناس و نهضت همگانى و براى منافع مردمى. و چه نفعى بالاتر و والاتر از آن که دست جباران جهان و ستمگران عالم از سلطه بر کشورهاى مظلوم کوتاه شود و مخازن عظیم کشورها براى مردم خودِ آن کشورها باشد! بیتى که براى قیام تأسیس شده است، آن هم قیام ناس و للناس، پس باید براى همین مقصد بزرگ در آن اجتماع نمود و منافع ناس را در همین مواقف شریف تأمین نمود و رمى شیاطین بزرگ و کوچک را در همین مواقف انجام داد.

 

از پیام امام خمینى قدس سره بمناسبت عید سعید قربان، 7/ 6/ 1363 هـ . ش

 

این خانه برای هدفی والا که همانا اوج معرفت، بندگی و دلدادگی عباد با معبود خویش و توجه به جایگاه و ارتباط با سایر حاجیان است بنا شده.

 

مقام معظم رهبریمد ظله پیرامون این فریضه الهی می فرمایند:

 

فریضه‌ی حج، آنگاه که با معرفت و هوشیارانه به جاى آورده شود، به مسلمان حج گزار و به امت بزرگ اسلامى فیض مى بخشد، حاجى را به صفا و پاکى و معنویت سوق می‌دهد، و امت را به اِتّحاد و عِزّت و اِقتدار نزدیک می‌کند.گام اول براى حاجیان، خودسازى است. اِحرام و طواف و نماز، مَشْعَر و عرفات و مِنى، قربانى و رَمْى و حَلْقْ، همه و همه، مظاهر خشوع و فروتنى انسان در برابر خداوند و جایگاه ذکر و تَضَرُّع و تقُّرب به او است. این مناسک پرمعنى را نباید از سر غفلت گذرانید. مسافر دیار حج، در همه ى این مراسم باید خود را در محضر حق متعال بداند، خود را در انبوه متراکم جمع، با محبوب تنها ببیند، با او راز و نیاز کند، از او بخواهد و به او دل ببندد، شیطان وهوی را از دل خویش براند، و زنگار حِرص و حَسَد و جُبْنُ و شهوت را از خویش بِزُداید. خدا را بر هدایت و نعمتش سپاس گوید، دل را بر مجاهدت در راه خدا، رام کند، مهربانى به مؤمنان و بیزارى از معاندان و حق ستیزان را در دل بپروراند، عزم خویش را بر اِصلاح خود و اِصلاح دنیاى پیرامون خود استوار سازد، و با خداى خود بر آبادى دنیا و آخرت، پیمان بندد.

 

حج درعین حال، یک حرکت دستجمعى است. دعوت الهى به حج براى آن است که مؤمنان خود را در کنار یکدیگر ببینند و نُمادى از وحدت پیکره ى مسلمین را به چشم خود بنگرند. حج براى تقرب دستجمعى به خدا و بَرائت دستجمعى از شیاطین اِنْس و جِن است. تمرین اتحاد و پیوستگىِ امت اسلامى است. و امت اسلامى هرگز مانند امروز به این برادرى بایکدیگر و برائت عَلَنى از مُشْرِکین و مستکبرین، نیاز نداشته است. 

 

(پیام 29 دیماه 1383)

 

هفته حج که قرارگاهی برای هماهنگی و آمادگی بیشتر زائران و بهرمندی همگان از عطر این فریضه الهی است امسال در حالی انجام می شود که جهان از ویروس منحوس کرونا به تنگ آمده و فعالیتهای مختلف جامعه را نیمه تعطیل نموده است و بر انجام این فریضه نیز اثر گذاشته است به گونه ای که برخی از کشورهای بزرگ و با فاصله زیاد با سرزمین وحی از حضور در موسم و برگزاری حج 1441 انصراف دادند.

 

بدیهی است در چنین وضعی انجام این فریضه با حضور جمعی که سلامتی زائر آسیب نبیند و امکان رعایت شرائط حج گزاری را بر اساس پروتکل های هر دو کشور ممکن کند، از تعطیلی آن بهتر بود.

 

بجاست در هر صورت از تمام وزارتخانه ها ، نهاد ها و موسسات و شخصیت های حقیقی که در مقدمات برگزاری حج تلاش نمودند عرض سپاس و امتنان خویش را اعلام دارم.

 

 نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت

سیدعبدالفتاح نواب

  • 1380
  • 0

کلمات کلیدی :

نظر شما :

نظرات :