عربستان هنوز موضع رسمی خود را در رابطه با حج99 اعلام نکرده است

ﺳﻪشنبه 03 تیر 1399
عربستان هنوز موضع رسمی خود را در رابطه با حج99 اعلام نکرده است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج به نقل از روابط عمومی سازمان حج و زیارت ، علی رضا رشیدیان اظهار کرد: تاکنون علی رغم پیگیری های بسیار، هیچ پاسخ مشخصی از مسئولان عربستانی جز دعوت به صبر و شکیبایی و اینکه به زودی اعلام وضعیت خواهد شد، دریافت نکرده ایم.

 

وی افزود: امروز این گلایه و نقد اساسی به مسئولان عربستانی وارد است که چرا در مسئله مهمی مثل حج که واجب شرعی است برای تشکیل نشست و دعوت از نمایندگان کشورهای مختلف درمورد راهکارها برای برگزاری حج در شرایط کنونی با رعایت ملاحظات مربوط به سلامت، امنیت و آرامش حجاج نظرخواهی نکردند تا تکلیف این واجب شرعی سریعتر مشخص شود.

 

رئیس سازمان حج و زیارت اظهار کرد : ما به عنوان یک کشور مسلمان خود را مکلف دانستیم که با توجه به فراگیری کرونا در دنیا، پیشنهاداتی را به وزارت حج عربستان ارائه کرده تا در صورت برگزاری حج تمتع زمینه های ارتقا ایمنی و سلامت زائران بیشتر و با قوت فراهم شود.

 

وی عنوان کرد : در این راستا پروتکل سلامت با پوشش همه مراحل حج اعم از غربالگری زائران از بدو حرکت از کشورهای مبدا تا مقصد، حین انجام مناسک و به هنگام خروج از عربستان تدوین و در قالب پیشنهادی به طرف عربستانی ارائه شد و در این زمینه آمادگی خود را برای همفکری و همکاری اعلام کرده ایم.

 

رشیدیان با اشاره به اینکه دو ، سه روز قبل دستورالعملی را مدیریت حرم های مکه و مدینه ارائه داد که نحوه طواف و ورود و خروج ها را مشخص می کرد، افزود : با توجه به دستورالعمل های بهداشتی ارائه شده احتمال می رود، عربستان به نوعی خود را برای برگزاری حج آماده می کند.

 

وی با اشاره به قرارداد حج تمتع با طرف سعودی اظهار کرد: دولت عربستان خود را مکلف دانسته تمهیدات لازم برای راحتی، سلامت، عزت، کرامت ،امنیت و آرامش حجاج ایرانی وهمه کشورها در مدینه ،مکه و مشاعر مقدسه فراهم کند ودر صورت اعلام ظرفیت پذیرش زائران در این شرایط ، ما آمادگی لازم را داریم که طبق رقم اعلامی، زائران مان را با عزت ، کرامت و سلامت و امنیت به این سفر معنوی اعزام کنیم.

 

رئیس سازمان حج و زیارت تصریح کرد: تمامی تمهیدات لازم برای اعزام زائران ایرانی فراهم و قراردادهای مسکن،حمل و نقل ، تغذیه وغیره هم انجام شده است.

 

رشیدیان ادامه داد: امسال با توجه به شیوع کرونا برای حفظ و ارتقای سلامت زائران 15 دستورالعمل شامل غربالگری، معاینات قبل از اعزام تا آموزش و ملاحظات قبل از پرواز، حمل و نقل و حتی مناسک تدوین شد و حوزه نمایندگی ولایت فقیه با استفتاء از 12 نفر از مراجع عظام راجع به مناسک در ایام بیماری کرونا مجوزهایی از بزرگواران برای وقوف اضطراری در منا با رعایت و تامین صحت و سلامت زائران دریافت نمود.

 

وی با اشاره به تجربه سازمان حج و زیارت در گذشته و تمهیدات قابل توجه برای سلامت زائران گفت: تمامی پیش بینی ها با توجه به تجارب گذشته تدبیر و اجرا شده است، چنانکه در جریان حج سال 88 و شیوع آنفولانزای نوع A با تمهیدات اندیشیده شده حتی یک مورد فوتی در این رابطه نداشتیم.

 

وی ادامه داد: برای حج امسال نیز پیش بینی ها و اقدامات بر مبنای تمهیدات و دستورالعمل های بهداشتی لازم در اعزام، اقامت و بازگشت زائران انجام شده است.

 

رئیس سازمان حج و زیارت تصریح کرد: برای موضوعات ذکر شده حدود 150 صفحه دستورالعمل و پروتکل بهداشتی تهیه شده است که بر مبنای آن اقدام می شود و در زمان حضور زائران در هتل ها نیز کادر درمانی وپزشکی مستقر خواهند بود و ضمن رصد و کنترل وضعیت حجاج ، با مشاهده کوچکترین علائمی از بیماری، افراد مشکوک جداسازی و قرنطینه می شوند.

 

وی ادامه داد: در زمان بازگشت حجاج نیز همه پزشکان کاروانها موظفند گزارش کاملی در خصوص سلامت زائران تهیه نمایند و درصورت نبود مشکل باز هم به هنگام ورود طرح تب سنجی اجرا می شود.

 

رشیدیان افزود: افرادی که علائمی داشته باشند و گزارش پزشکی تهیه شده مشکوک بوده و یا بیماری آنان تایید شده باشد به یکی از مراکز وزارت بهداشت منتقل و قرنطینه می شوند و بعد از 48 ساعت و انجام آزمایش لازم، در صورت عدم تایید بیماری و نبود مشکل ترخیص خواهند شد.

 

وی با بیان اینکه استقبال از زائران را نخواهیم داشت، گفت: در آموزشها و سایر مراحل تاکید کرده ایم که در فرودگاهها استقبال نخواهیم داشت و توصیه می کنیم دید و بازدیدها را هم حداقل به مدت دو هفته به تاخیر بیاندازند.

  • 1128
  • 0

کلمات کلیدی :

نظر شما :

نظرات :