نشست «حج، و جهان اسلام» در قم برگزار شد.

پنجشنبه 21 مرداد 1395
نشست «حج، و جهان اسلام» در قم برگزار شد. نشست «حج، و جهان اسلام» در قم برگزار شد. در ششمین روز از هفته حج، هم‌اندیشی «حج، و جهان اسلام» با حضور جمعی از اساتید، روحانیون و دانشجویان به همت دانشجویان رشته‌های تبلیغ و ارتباطات حج و معاونت فرهنگی بعثه مقام معظم رهبری، در سالن جلسات سازمان حج و زیارت استان قم برگزار شد. عناوین و موضوعات این نشست عبارت بودند از: ابعد بین المللی حج توسط حجت الاسلام دکتر زمانی، حج و وحدت اسلامی توسط حجت الاسلام هادی اکبری، حج و تقریب مذاهب اسلامی توسط حجت الاسلام  عطاران، حج و مساله فلسطین توسط دکتر توکلی. اولین سخنران این نشست حجت الاسلام دکتر زمانی با موضوع ابعاد بین المللی حج از نگاه قرآن بود. وی با اشاره به آیه «وَلِلَّهِ عَلَى النَّاسِ حِجُّ الْبَیْتِ مَنِ اسْتَطاعَ الَیْهِ سَبیلًا وَ مَنْ كَفَرَ فَانَّ اللَّهَ غَنِىُّ عَنِ الْعالَمینَ؛ و براى خدا بر مردم است كه آهنگ خانه (او) كنند، آن‌ها كه توانایى رفتن به سوى آن را دارند. و هر كس كفر ورزد (و حج را ترك كند، به خود زیان رسانده)، خداوند از همه جهانیان، بى‌نیاز است» گفتند:  حج باید برای خدا باشد و اگر حاجی بخواهد حجی انجام بدهد باید حجش دارای پیام جهانی باشد. خداوند در سوره آل عمران می فرماید: «انَّ أَوَّلَ بَیْتٍ وُضِعَ لِلنَّاسِ لَلَّذِی بِبَكَّةَ مُبارَكاً وَ هُدىً لِلْعالَمِینَ (96) فِیهِ آیاتٌ بَیِّناتٌ مَقامُ إِبْراهِیمَ وَ مَنْ دَخَلَهُ كانَ آمِناً وَ لِلَّهِ عَلَى النَّاسِ حِجُّ الْبَیْتِ مَنِ اسْتَطاعَ إِلَیْهِ سَبِیلاً وَ مَنْ كَفَرَ فَإِنَّ اللَّهَ غَنِیٌّ عَنِ الْعالَمِینَ 97» یعنی:  نخستین خانه‏اى كه براى مردم (و نیایش خداوند) قرار داده شد در سرزمین مكه است كه پر بركت و مایه هدایت جهانیان است.97- در آن نشانه‏هاى روشن است (از جمله) مقام ابراهیم، و هر كس داخل آن شود در امان خواهد بود و براى خدا بر مردم است كه آهنگ خانه (او) كنند، آنها كه توانایى رفتن به سوى آن دارند، و هر كس كفر بورزد (و حج را ترك كند به خود زیان رسانیده) خداوند از همه جهانیان بى نیاز است. وی در توضیح آیه ادامه دادند: بكه در اصل از ماده بك (بر وزن فك) به معنى ازدحام و اجتماع است، و این كه به خانه كعبه، یا زمینى كه خانه كعبه در آن ساخته شده است بكه گفته‏اند به خاطر ازدحام و اجتماع مردم در آنجا است و بعید نیست كه این اسم از آغاز روى آن نبوده و پس از رسمیت یافتن براى عبادت روى آن گذاشته شده باشد. این خانه متعلق به همه مردم است واضع خداست, منفعت برای تمام جوامع بشری است , کعبه پایگاه هدایت همه جهانیان است و همه اونجا باید جمع بشوند. حال سوال این است آیا تا به حال حج این طور بوده؟ غیر از صدر اسلام و زمان  پیامبر و بعضی از ز ما نهایی که معصوم بوده حج اینطور نبوده است. سوره حج آیه 27 «وَ أَذِّنْ فِی النّاسِ بِالْحَجِّ یَأْتُوکَ رِجالاً... لِیَشْهَدُوا مَنافِعَ لَهُمْ... . حج :27 و 28» منافع دراین آیه شامل منافع مادی ومعنوی می باشد ذلِکَ وَ مَنْ یُعَظِّمْ شَعائِرَ اللّه ِ فَإِنَّها مِنْ تَقْوَی الْقُلُوبِ * لَکُمْ فِیها مَنافِعُ إِلی أَجَلٍ مُسَمًّی ثُمَّ مَحِلُّها إِلَی الْبَیْتِ الْعَتِیقِ دعوت جهانی به حج «وَأَذِّن فِی النَّاسِ بِالْحَجِّ یَأْتُوکَ رِجَالًا وَعَلَى کُلِّ ضَامِرٍ یَأْتِینَ مِن کُلِّ فَجٍّ عَمِیقٍ» ترجمه این آیه چنین است: و مردم را به سوی حج فرا بخوان؛ تا پیاده و سوار بر شتران چابک از هر راه دوری به سوی تو آیند. تاریخ گواه است که از زمان حضرت ابراهیم، خانه کعبه همواره مورد توجه پیروان ادیان و حتی مشرکان بوده است. تا آنجا که در هنگام ظهور اسلام، مشرکان نیز خانه خدا را طواف می‌کردند و مراسم حج را به جا می آوردند. البته در طواف و عبادت آنها، تحریفها و انحرافاتی وجود داشت. از این آیه می‌آموزیم که: 1- رفتن به سفر حج، پاسخ گفتن به ندای حضرت ابراهیم است. ندایی که از میان کوههای مکه و از هزاران سال پیش به گوش می‌رسد. 2- در انجام تکلیف الهی نباید کوتاهی کرد. پیاده یا سواره، با هر وسیله‌ای باید در راه انجام وظیفه اقدام نمود. یعنی از مسیرهای سخت بیایند به حج لیشهدوا منافعی ایجاد کرده تا خود آنها منافع اون را ببینند. آیا نمی شد فضایی ایجاد بشود که مخترعان اسلامی در حج باشند و بتوانند ایده ها و اختراعات خود را به مسلمانان عرضه بکنند «وَإِذْ جَعَلْنَا الْبَیْتَ مَثَابَةً لِلنَّاسِ وَأَمْنًا وَاتَّخِذُوا مِنْ مَقَامِ إِبْرَاهِیمَ مُصَلًّى » و (به یاد آر) هنگامی که ما خانه کعبه را مرجع امر دین خلق و مقام امن مقرّر داشتیم و (دستور داده شد که) مقام ابراهیم را جایگاه پرستش خدا قرار دهید و به ابراهیم و اسماعیل سفارش کردیم که حرم مرا (از بت) بپردازید و پاکیزه دارید برای اهل ایمان که به طواف و اعتکاف حرم آیند و در آن نماز و طاعت خدا به جای آرند. آیة چهارم «إِنَّ الَّذینَ کَفَرُوا وَ یَصُدُّونَ عَنْ سَبیلِ اللَّهِ وَ الْمَسْجِدِ الْحَرامِ الَّذی جَعَلْناهُ لِلنَّاسِ سَواءً الْعاکِفُ فیهِ وَ الْبادِ وَ مَنْ یُرِدْ فیهِ بِإِلْحادٍ بِظُلْمٍ نُذِقْهُ مِنْ عَذابٍ أَلیمٍ» البته کسانی که کفر ورزیدند و همواره ( مردم را ) از راه خداوند ( اسلام و قرآن ) و از مسجد الحرامی که ما آن را برای ( عبادت عامّه ) مردم قرار داده ایم به طوری که حاضر و مسافر در آن یکسانند ، جلوگیری می کنند (آنان منحرف و ستمکار به مردم اند ) و هر کس در آن با انحراف ( از حق ) به ظلم قصد ( مردم ) نماید او را عذابی دردناک می چشانیم. دومین سخنران نشست حجت الاسلام و المسلمین هادی اکبری با موضوع «حج و وحدت اسلامی» بود ایشان گفتند: وحدت امت اسلام در گرو حج است و همه مسلمان‌ها از هر ملتی و  با هر تفکر دینی در کنار هم جمع شوند . «واعتصموا بحبل الله جمیعا» دستور قرآنی برای وحدت است «إِنَّ هذِهِ أُمَّتُكُم أُمَّةً واحِدَةً وَأَنا رَبُّكُم فَاعبُدونِ این (پیامبران بزرگ و پیروانشان) همه امّت واحدی بودند (و پیرو یک هدف)؛ و من پروردگار شما هستم؛ پس مرا پرستش کنید!» اسلام از مسلمانان می خواهد یک امت واحد باشند و جامعه متحد و یکپارچه باشد. حاجی از همان ابتدا که محرم می شود و بقیه مناسک حج همه اش اتحاد را می فهماند ودر همه اعمال آن یکرنگی هست. از آیه لیشهدوا منافع ... یعنی غیر از عبادت منافع دیگری داشته باشد کی می تواند یکیش اتحاد امت اسلامی باشد؟! و یا هر نوع منافع فردی و اجتماعی را دارد . «و اعدوا لهم ما استطعتم من قوه و من رباط الخیل ترهبون به عدو الله و عدوكم و آخرین من دونهم لا تعلمونهم الله یعلمهم و ماتنفقوا من شى ء فى سبیل الله یوف الیكم و انتم لا تظلمون» آیا نمی تواند اتحاد اسلامی باعث رعب و وحشت در دل مشرکین بشود  به همین حج که برائت از مشرکان  دارد اشاره شده‌است. سومین سخنران حجت الاسلام و المسلمین عطاران  بود که سخنرانی خود را با عنوان «حج و تقریب مذاهب اسلامی» ارائه نمودند وی حج را بهترین تجلی گاه اتحاد امت اسلامی دانستند. «وَ مِنْ حَیْثُ خَرَجْتَ فَوَلِّ وَجْهَکَ شَطْرَ الْمَسْجِدِ الْحَرامِ وَ حَیْثُ ما کُنْتُمْ فَوَلُّوا وُجُوهَکُمْ شَطْرَهُ» تفرقه امت اسلامی ناشی از عدم اطلاع و آگاهی امت اسلامی از همدیگر و عقاید هم است و حج بهترین فرصت است تا نسبت به هم آگاهی پیدا کنیم . «مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ وَالَّذینَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَى الْكُفَّارِ رُحَماءُ بَیْنَهُمْ» رحماء بینهم باشید و اشداء  بر کفاره بشوید نه بر عکس تمام آنهایی که به سمت این قبله نماز می خوانند در یکجا جمع می شوند و این بهترین فرصت در حج است حج یعنی تشکیل اتاق فکر امت اسلامی و حج بهترین فرصت است که بزرگان دین اسلام کنار هم قرار گرفته و سوء تفاهمات میان خودشان  را برطرف کنند. سخنران آخر حجت الاسلام و المسلمین دکتر علیزاده  موسوی   بود ایشان با طرح این سوال که برائت چه اهمیتی در قرآن و سنت دارد  گفتند: گاهی نگاه به برائت در مکاتب سیاسی، در نگاه واقع گرایانه به منافع است. وی در توضیح مبانی برائت در همه حوزه‌ها گفتند : الاْسْلاَمُ یَعْلُو وَلاَ یُعْلَى عَلَیْهِ  برای گسترش اسلام می توانیم جهاد كنیم؟ آیا با کفار حربی فقط برائت داشت ؟ لذا وقتی می‌گوییم مرک بر آمریکا یعنی مردم آمریکا ... بیداری اسلامی خوبه ولی شده شمشیر دولبه که سلفی ها هم دارند موجی را هدایت می کنند . سیاسی کردن حج را به ایران نسبت می دهند و در روزنامه هایشان مطرح می کنند . بحث جهاد دفاعی و جهاد پیش  دستی  یعنی بدانیم اگر اینها قدرت پیدا کنند بر علیه جنگ می کنند آیا می شود با این ادعا به آنها حمله کرد؟ لازم به ذكر است این نشست ها تا پایان هفته حج ادامه دارد و روز پنجشنبه 21 مرداد نشست " حج و آرمان‌های اسلامی " با حضور اساتید از ساعت 18 الی 20 در محل سازمان حج و زیارت استان قم برگزار خواهد شد.
  • 1066
  • 0

کلمات کلیدی :

نظر شما :

نظرات :